Cykelkrafts digitala assistent ska hjälpa osäkra kunder

Den nya tjänsten "Cykelväljaren" ser till att varje kund hittar en lämplig cykel.

Att det är bra för både kroppen och miljön att cykla är nog de flesta med på. Men att hitta en bra hoj kan vara lättare sagt än gjort - och kunden har att ta hänsyn till allt från märke till vägunderlag när han eller hon väljer ut vilken cykel som passar bäst.

I traditionella cykelbutiker finns det ofta personal som kan komma med tips, men på nätet är kunderna inte sällan mer eller mindre hänvisade till rad efter rad med bilder på olika modeller. Därför presenterar e-handlaren Cykelkraft nu "Cykelväljaren", en digital assistent som ska hjälpa kunderna att ta rätt cykelbeslut.

Annons

Att låta digitala assistenter inspireras av kunskapen hos duktiga butikssäljare var för övrigt något Cykelkrafts VD Christoffer Tyrefors pekade ut som en kommande stark trend redan vid årsskiftet

Stort utbud gör det svårt att välja

Kunder som använder sig av Cykelväljaren får ange bland annat kön, längd och avsikt med cyklingen, varpå assistenten kommer med förslag på cyklar som sedan kan filtreras efter bland annat färg, varumärke och pris.

- Vi erbjuder över tusen cykelmodeller från en mängd olika varumärken och utöver det tiotusentals andra produkter inom tillbehör, reservdelar och kläder. Kunderna uppskattar vårt breda sortiment men många tycker att det blir svårt att välja och vill eller kan inte heller besöka en butik för personlig hjälp. Då är Cykelväljaren den perfekta lösningen, säger Christoffer Tyrefors i ett pressmeddelande.

"Sparar tid och är väldigt bekvämt"

Utöver e-handeln har Cykelkraft en butik med verkstad i Täby, norr om Stockholm. Cykelväljaren ska bland annat stå till tjänst för de kunder som inte har möjlighet att besöka företagets fysiska lokaler.

- Det är ett enkelt sätt att få experthjälp att välja rätt cykel hemma i soffan utan att behöva besöka en butik. Det sparar tid och är väldigt bekvämt, säger Christoffer Tyrefors.

Annons