Dåligt aprilskämt slutade med fysiska butiker

Modesajten för män, Bonobos hade inga planer på att öppna fysiska butiker. Men efter ett aprilskämt som togs på allt för stort allvar ändrade man sig. Dock är det ingen traditionell butik kunden kommer in i. Här bjuds det på öl, och brallorna kommer sen hem med posten.

I april 2011 gjorde klädföretaget för män, Bonobos, ett stort tillkännagivande på sin Facebook-sida. Efter att under flera år sålt kläder på nätet skulle man nu öppna sin första fysisk butik. Snabbt svämmade sidan över av frågor om den planerade butiken, något som fick företaget att snabbt skriva ett nytt inlägg. Det var nämligen bara ett aprilskämt från Bonobos sida.

– Det verkar som att vi skapat mer förvirring än vad vi avsett. För att var extra tydliga, med risk att göra folk besvikna, måste vi förtydliga en gång för alla. Vi har inga planer på att öppna fysiska butiker, förtydligade Bonobos på Facebook.

Annons

Men planerna har sedan dess ändrats. Delvis inspirerade av den stora responsen på sitt aprilskämt, öppnade Bonobos sin första butik i New York senare samma år.

– Många människor var verkligen exalterade av det falska meddelandet, säger Bonobos CFO Bryan Wolff.

Men att inlägget på Facebook skulle engagera borde inte kommit som en överaskning. Redan 2009 bjöd man in ett antal uppretade kunder att prova kläder på företagets huvudkontor i New York efter en liten ”storleksfadäs”. Något som var väldigt uppskattat, det har helt enkelt visat sig att många vill prova kläder innan de köper.

Byxor och bärs

I dag har Bonobos ett halvt dussin så kallade ”guideshops” i större amerikanska städer. Och de skiljer sig en aning från en traditionell butik. Bland annat kan man inte bara knalla in från gatan under normala öppettider, man måste boka en tid med en ”guide”.

Själva butiken är sen inte mycket större än ett vardagsrum och medan man provar sina byxor bjuds man på en öl. Att man valt att hålla butikerna så pass små beror på att man endast har exakt så mycket kläder på plats så att kunden kan prova alla olika storlekar och färger.

När man väl bestämt sig för vilka plagg man vill ha så lägger guiden sen en beställning på Bonobos.com, och kläderna skickas hem till kunden. Genom att ha den här typen av guideshops kan man placera dem i små lägenheter, och på femte våningen om det behövs. Något som håller nere kostnaden, precis som att det faktum att man inte har ett massivt lager med kläder på plats.

Och medan kostnaderna hålls nere, så är intäkterna desto högre. Den genomsnittliga beställningen i en guideshop är ungefär dubbelt så stor som en beställning på nätet.

Annons

Källa: DailyFinance

Annons