Annons

DHL gjorde konkurrenterna till reklampelare, eller?

DHL gjorde konkurrenterna till reklampelare, eller?

2014-02-21 14:02

DHL lyckades spela sin konkurrenter ett spratt samtidigt som de passade på att göra lite reklam för sig själva. Med hjälp av temperaturkänsliga förpackningar kånkade rivalerna runt på stan med stora otympliga paket prydda av texten, DHL är snabbare.

Reklam kan vara ett bra sätt att synas, men det kan också vara väldigt dyrt. Därför passade DHL på att anlita konkurrenter som UPS och TNT att göra det åt dem, och det kostade inte mycket mer än att skicka ett paket.

Paketen som rivalerna hämtade upp var till en början helt svarta, men det skulle snart låta ändra på sig. Lådorna var nämligen av temperaturkänslig art, och efter att de hämtats upp stående i ett kylrum, skiftade de färg.

Trojanska paket

När de stora och otympliga paketen sedan lastades ut ur bilen för att levereras till centralt belägna adresser kunde förbipasserande se en stor röd text, DHL is faster, på de nu gula lådorna.

Rivalerna kunde inte göra mycket annat än att leverera de trojanska paketen, och det med viss möda. Men de fick trots allt betalt för att göra det.

Källa: Gizmodo

Uppdatering 2014-02-24:
DHL förnekar inblandning i den video som spridits som en löpeld och som nyheten ovan är baserad på. DHL säger att de var medvetna om videon men att det var en intern tävling hos en reklambyrå. Tanken skall inte ha varit att sprida den externt. Att DHL själva inte är de som lagt ut videon på YouTube talar förstås för detta. Samtidigt skulle det inte vara första gången ett företag tagit andra vägar ut för att nå virala framgångar.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Runns.se
2014-02-21 17:09

Smart :-)

bslask
2014-02-21 22:42

Haha helt genialt!!

Rikard
2014-02-22 12:44

Men inte utfört av DHL och inte på riktigt. Skoj ändå dock. http://consumerist.com/2014/02/21/did-dhl-use-color-changing-packages-to-trick-ups-into-delivering-giant-dhl-ads/

Julius
2014-02-24 10:24

@Rikard Det ska ha varit på riktigt, dvs äkta UPS och TNT. Men DHL hävdar att de inte hade med saken att göra.

Rikard
2014-02-24 21:41

Är du säker på det Julle? Verkar oerhört ambitiöst att de skulle lyckats tajma och filma på sådant sätt? Men ja roligt om det är sant, roligt egentligen oavsett.

Parvelito
2014-02-24 22:22

Enligt Resumé verkar det ha varit något slags tävling på en tysk reklambyrå som resulterade i denna lyckade kupp.

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/02/24/dhl-tar-avstand-fran-reklamkupp/

Julius
2014-02-25 08:46

@Rikard inte helt säker. Men den biten sägs inte vara fejkad. Du har dock en poäng. De kanske har klippt ihop äkta med fejk? Det de lyckades fånga. Om det är en intern tävling känns det dock som att hyra in allt det där också borde vara lite drygt? Dock är jag inte helt såld på DHL:s story heller, de har gett olika statements till olika sidor.

Tigern
2014-02-25 09:18

Det är säkert den tyska reklambyrån som ligger bakom själva idén, presenterat den för DHL och där en del i hela planen är att DHL efteråt skulle förneka all inblandning trots att dem godkänt det. Jag tror att det är ett medvetet viralt stunt som gick hem. Och som planerat fick förnyad spridning då DHL förnekade inblandning.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta