Annons

DHL tar hjälp av Bring och Posti i ny nordisk e-handelssatsning Morten Villberg

DHL tar hjälp av Bring och Posti i ny nordisk e-handelssatsning

2016-03-10 16:12

Ett nytt gemensamt samarbete ska locka fler e-handlare i Norden.

Fraktbolaget DHL ska nu på allvar ta sig an Norden. Bolaget meddelar idag att man tillsammans med Finska postoperatören Posti och norska Bring stärker sitt nordiska erbjudande.

Samarbetet och nysatsningen ska bland annat ge lördagsleveranser och kortare leveranstider. Fokus ligger även på gränsöverskridande e-handel länderna emellan. Utöver de nordiska länderna innefattar satsningen även Baltikum.

- Flera av våra kunder skickar redan idag försändelser till länder i norra Europa. Tillsammans med våra lokala partners, vill vi hjälpa dem utöka sin verksamhet och utveckla e-handelsmarknaden i dessa länder så bra som möjligt, säger Morten Villberg, VD för DHL Parcel i Storbritannien och Norden.

Ett paneuropeiskt e-handelslandskap

Samarbetet inleds den 1 april och redan från start säger DHL att man kommer erbjuda de 22 miljoner kunder som handlar på nätet i norra Europa "det största paketbutiksnätet". DHL ska ha 6 500 utlämningsställen och paketstationer i sju länder i norra Europa.

Annons
Annons
- Genom att utöka vårt nätverk med en konsekvent hög kvalitet så skapar vi grunden för ett verkligt paneuropeiskt e-handelslandskap som hjälper våra kunder att dra nytta av nya marknader och därmed en möjlighet till att expandera sin verksamhet, säger Morten Villberg.

Förutom lördagsleveranser så ska den nya satsningen bjuda mottagarna på "troliga ankomsttider enligt deras önskemål". Returer utlovas även bli smidiga oavsett marknad man skickar ifrån. Tjänsten går under namnet Parcel Connect och tar paket upp till 31,5 kilo.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

1
Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem