Annons

DHL tar hjälp av Bring och Posti i ny nordisk e-handelssatsning Morten Villberg

DHL tar hjälp av Bring och Posti i ny nordisk e-handelssatsning

2016-03-10 16:12

Ett nytt gemensamt samarbete ska locka fler e-handlare i Norden.

Fraktbolaget DHL ska nu på allvar ta sig an Norden. Bolaget meddelar idag att man tillsammans med Finska postoperatören Posti och norska Bring stärker sitt nordiska erbjudande.

Samarbetet och nysatsningen ska bland annat ge lördagsleveranser och kortare leveranstider. Fokus ligger även på gränsöverskridande e-handel länderna emellan. Utöver de nordiska länderna innefattar satsningen även Baltikum.

- Flera av våra kunder skickar redan idag försändelser till länder i norra Europa. Tillsammans med våra lokala partners, vill vi hjälpa dem utöka sin verksamhet och utveckla e-handelsmarknaden i dessa länder så bra som möjligt, säger Morten Villberg, VD för DHL Parcel i Storbritannien och Norden.

Ett paneuropeiskt e-handelslandskap

Samarbetet inleds den 1 april och redan från start säger DHL att man kommer erbjuda de 22 miljoner kunder som handlar på nätet i norra Europa "det största paketbutiksnätet". DHL ska ha 6 500 utlämningsställen och paketstationer i sju länder i norra Europa.

Annons
Annons
- Genom att utöka vårt nätverk med en konsekvent hög kvalitet så skapar vi grunden för ett verkligt paneuropeiskt e-handelslandskap som hjälper våra kunder att dra nytta av nya marknader och därmed en möjlighet till att expandera sin verksamhet, säger Morten Villberg.

Förutom lördagsleveranser så ska den nya satsningen bjuda mottagarna på "troliga ankomsttider enligt deras önskemål". Returer utlovas även bli smidiga oavsett marknad man skickar ifrån. Tjänsten går under namnet Parcel Connect och tar paket upp till 31,5 kilo.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Walmart planerar köpa andel i Indiens största <nobr>e-handel</nobr>

Walmart planerar köpa andel i Indiens största e-handel

Detaljhandlaren försöker desperat stävja Amazons e-handelsexpansion.

Annons
Annons

Sverige i Europa-toppen när det gäller mobila betalningar

En klar majoritet av svenskarna vill betala för nätköpen med sin smartphone.

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Miljardförsäljningen är nu färdig och e-handelsplattformen byter namn.

PostNord förenklar returerna för sina TPL-kunder

PostNord förenklar returerna för sina TPL-kunder

Nytt samarbete ska förenkla returprocessen över landsgränserna för de som använder sig av TPL-lösningen PostNord Fulfilment.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Karl Prytz och Animail kommer till Emeet Stockholm

Karl Prytz och Animail kommer till Emeet Stockholm

Animails VD Karl Prytz ser Emeet som ett av få evenemang där frågorna som är riktigt relevanta för e-handlare kommer upp.

Ny marknadsplats vill göra det enklare att prenumerera

Ny marknadsplats vill göra det enklare att prenumerera

Subscribr, en marknadsplats för prenumerationsbaserad e-handel, vill samla alla prenumerationer på ett ställe.

55 procent börjar på Amazon när de ska e-handla

55 procent börjar på Amazon när de ska e-handla

Amazon har gått om Google och är nu den plats amerikanerna helst vänder sig till när de vill hitta en vara att handla.

Annons
Annons

NetOnNet på prispallen för Sveriges starkaste varumärken

Efter förra årets nominering lyckades omnikanalhandlaren i år klättra högst upp på pallen i kategorin Hemelektronik.

Webhallen går superomni - öppnar en butik i månaden

Webhallen går superomni - öppnar en butik i månaden

E-handlaren kommer att ha 30 fysiska butiker vid årets slut.

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

UPS satsningar i Europa börjas synas och i Jönköping har logistikföretaget nu mer än fördubblat sin paketsorteringsanläggning.

ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

Efter nästan ett år av tester är nu tjänsten finslipad och redo för världen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem