Annons

DIBS: Daniel Larsson

DIBS: "Black Friday slår rekord för fjärde året i rad"

2018-11-24 14:55

Men dagen har förlorat lite av sin glans.

Betalbolaget DIBS har nu sammanställt gårdagens försäljningssiffror och det blev förstås ett nytt rekord. Det är dock ingen explosionsartad ökning. Från redan höga nivåer så växte Black Friday i år med 10 procent i antal köp.

Förklaringen till den, i sammanhanget, låga tillväxten är inte oväntat det faktum att Black Friday numera inte längre bara är en dag utan också hela helgen och för många butiker hela veckan.

Annons
Annons
- När Black Friday tjuvstartade torsdag kväll så minskade handeln jämfört med i fjol men ökade sedan mycket kraftigt under natten och morgontimmarna. Därefter planade handeln ut och det slutgiltiga facit för hela dygnet inklusive tjuvstarten blev en ökning på tio procent i antal köp, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Inte konstigt att det börjar plana ut"

DIBS uppmätta ökning i fjol, endast under Black Friday, var 14 procent. Företagets siffror är baserade på transaktioner hos tusentals svenska nätbutiker.

- Hype och hysteri och ännu ett nytt rekord för e-handeln på Black Friday. Det är inte konstigt att det börjar plana ut med tanke på de senaste årens enorma tillväxt och att kampanjandet sker hela veckan inklusive nu i helgen, säger Daniel Larsson, vd på DIBS.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta