Annons

DIBS vill bli “single point of contact” för betalningar

DIBS vill bli “single point of contact” för betalningar

2012-03-28 12:58

Betalleverantören DIBS meddelade häromdagen att de ansökt hos Finansinspektionen om att bli betalningsinstitut. Nu har deras vd, Eric Wallin, förtydligat lite vad detta innebär i en intervju på sidan Introduce.

På frågan hur denna förändring kommer att påverka erbjudandet mot kund svarar Eric följande:

– I dagsläget behöver kunderna själva hantera kontrakt och betalningsflöden från olika kortinlösare, internetbanker och fakturautställare. För de kunder som själva inte har resurser för detta, kommer lösningen innebära att DIBS blir "single point of contact" vad gäller internet- och mobila betalningar.

Denna förändring mot att lyfta bort mer av kundernas administrativa börda, och gå mot en kontaktpunkt för kund, skall inledas till sommaren. DIBS förväntar sig då ha fått sitt tillstånd och några månader efter det ska de kunna lansera fullt ut kommersiellt.

Mer om denna ansökan här, och hos Introduce.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Parvelito
2012-03-28 13:06

Intressant, och det kan bli bra för många handlare som kan minska ned antalet leverantörer.

Mattias
2012-03-28 13:20

Bra initiativ, rock on DIBS!

Jimmy Öström
2012-03-28 13:55

Många som arbetar med att få detta nu, Svea är en av dom och säkert även Payex (som ändå nästan har det).

Jag vill inte vara negativ, men jag kan tycka att detta skulle man gjort för länge sedan!!!!!

NO LINGO
2012-03-28 17:33

Kan inte annat än hålla med Jimmy...

anders.linden@payer.se
2012-03-29 15:01

DIBS är inte först ut med detta men det kanske ökar trycket på bankerna som är motvilliga att tillhandahålla sk "super merchant" avtal för tex direktbanksbetalningar och kort.
Payer hanterar idag kort, faktura och två internetbanksavtal.

pete
2012-03-29 15:55

gröngöling som man är, så har man precis gått igenom hela den här processen (bl.a. med dibs som servicebyrå), och jag tycker definitivt att dessa tjänster borde komma över till oss andra på rätt sida 2000-talet. Upplägget hos de flesta känns lite "amish" som det är nu tycker jag.

Kodmyran
2012-03-29 19:29

Det är garanterat att det kommer hända saker i betalningsbranschen framöver, säkerligen på många håll

Annons
Annons
Annons
Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

Annons
Annons
NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta