Annons

Dagligvarujätte gör sig av med 9000 tjänster Foto: Tesco Jason Tarry levererar tråkiga nyheter

Dagligvarujätte gör sig av med 9000 tjänster

2019-01-29 09:20

Men hälften kanske kan få nya roller.

Dagligvarujätten Tesco, som också är en av världens största detaljhandlare, stöper nu om sin brittiska verksamhet i spåren av den växande e-handeln. Redan 2011 experimenterade bolaget med nya e-handelslösningar, så man bör inte blivit tagna på sängen av e-handelns framfart.

LÄS ÄVEN: Dagligvarukedja bryggar e-handeln med verklighetens dystra vardag

Trots att Tesco förmodligen sett e-handeln komma så tvingas man nu göra drastiska förändringar i sin verksamhet. I helgen gick brittisk media ut med nyheten att Tesco skulle göra sig av med runt 15 000 anställda.

Detta tonas nu ner något i ett uttalande från företaget. Det ska dock handla om cirka 9 000 tjänster som kan försvinna. Tesco hoppas samtidigt kunna anställa runt hälften av dessa i nya roller.

Annons
Annons

"Kunderna handlar inte bara på nya sätt"

Företaget ser nu över sina butiker, lager, logistiken och verksamheten på huvudkontoret. I princip alla områden ska omstruktureras på olika sätt.

- Under de senaste åren har bekvämligheten och online-verksamhet fortsatt att växa, liksom vår kärnavdelningar för dagligvaror och färskvaror i våra stora butiker. Kunderna handlar inte bara på nya sätt, utan vi vet också att de har mindre tid att handla på - vilket betyder att de använder våra delikatessdiskar mindre ofta, skriver företaget bland annat.

90 butiker i Storbritannien ska nu stänga sina diskar helt. Enligt tidigare rapporter skulle företaget även stänga många av sina bagerier, men detta dementerar Tesco. Bageriverksamheten i butikerna ska inte förändras något under detta år.

- Marknaden är utmanande och vi måste ständigt anpassa oss för att förbli konkurrenskraftiga och svara på hur kunderna vill handla. Vi gör ändringar i våra brittiska butiker och huvudkontor för att förenkla vad vi gör och hur vi gör det, så att vi bättre kan möta våra kunders behov, säger Tescos brittiska vd Jason Tarry.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta