Dags att börja leverera när nya miljoner trillar in

OnlinePizzas moderbolag Delivery Hero har lockat till sig ännu en investering. Den här gången rör det sig om 88 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Insight Venture Partners. Förutom pengar kommer man även att ge Delivery Hero tillgång till marknadserfarenhet och ett globalt nätverk.

Tyska Delivery Hero, som våren 2012 köpte upp OnlinePizza.se, har idag 55 000 anslutna restauranger i 14 länder i Europa, Asien, Afrika och Sydamerika. Sedan starten har man levererat mat till 6 miljoner hungriga magar, och genererar 500 miljoner dollar i årlig försäljning till sina partners.

I somras fick man ett tillskott i kassan på 30 miljoner dollar, och nu är det dags igen. I en ny investeringsrunda ledd av Insight Venture Partners har man fått in ytterligare 88 miljoner dollar. Något som betyder att man sedan starten 2010 fått in totalt 200 miljoner dollar.

Annons
Annons

Och det händer en del på marknaden för matleveranser just nu. Konkurrenten Just-Eat fick nyligen 130 miljoner i riskkapital och Rocket Internets Food Panda tuggar på för fullt. Det samtidigt som de amerikanska aktörerna GrubHub och Seamless gått samman.

– Till slut kommer det bara finnas ett fåtal aktörer. Små lokala aktörer kommer att få det tufft på längre sikt. Delivery Hero kommer troligtvis att vara en av dem som kommer att vara en del av den kommande konsolideringen, säger Niklas Östberg, medgrundare och vd för Delivery Hero.

Organiskt är bättre

Östberg påpekar dock att marknaden idag är övervärderad, och att det är bättre att växa organiskt.

– Det är sannolikt mer konsolidering att vänta, men för oss är det inte någon prioritering. Det är fortfarande mycket billigare för oss att växa organiskt.

Han är också nöjd med valet av Insight Venture Partners som ny investerare.

– Vi sökte någon med marknadserfarenhet, ett globalt nätverk och som delar vår vision. Insight passar perfekt in i den beskrivningen, de har också tillräckligt med kapital för att dubbla investeringen om konkurrensen blir ännu större, säger Niklas Östberg.

Insight Venture Partners, som har investerat i ett antal e-handelsföretag som till exempel Shopify, Privalia, Living Social, tror att skala är det som kommer att ge Delivery Hero en fördel mot sina konkurrenter.

Annons
Annons

– Vi tror att företaget har kapacitet att vinna globalt och tillhandahålla matbeställningar online och via mobiler på alla större marknader i världen, säger Jeff Lieberman, VD på Insight Venture Partners.

Ingen börsintroduktion

Och även om företag som satsar på skala ofta har svårt att nå svarta siffror lyckades Delivery Hero med detta under förra året. I år räknar man dock att se rött igen.

– Vi kommer att göra några stora investeringar och kommer därför tillfälligt att gå med förlust. Det är för tidigt för oss att sträva efter stora vinster, det är inte heller dags att börja tänka på börsintroduktioner. Trots ett antal stora investeringsrundor, säger Niklas Östberg.

Företagets nettointäkter landar någonstans runt 80 miljoner dollar och det ska inte vara så långt efter Just Eat som har 10 år mer på nacken. Målet framöver är att bli ännu starkare på de marknader där man redan etablerat sig.

– Vår långsiktiga plan är att bygga en fantastisk service för våra restaurangpartners och användare. För att göra detta kan det krävas en börsintroduktion, men det kommer inte att ske under 2014. Vi har tillräckligt med kapital för tillfället, säger Niklas Östberg.

 

Källa: TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!