Annons

Dålig idé att använda 3D-Secure som trygghetsmärke

Dålig idé att använda 3D-Secure som trygghetsmärke

2013-06-20 15:02

Charles Nicholls på Practical eCommerce är inget fan av 3D-secure och de flesta e-handlare ogillar förmodligen det extra konverteringsdödande steget i kassan. Vi har flera gånger skrivit om kortföretagens påhitt med ett extra säkerhetslager som minskar kortköpen på nätet. Men vad händer om man skyltar med 3D-secure i sin butik?

På senare tid har Charles Nicholls märkt något mycket konstigt. Allt fler e-handlare i USA har tydligen börjat använda logotyperna för "Verified by Visa" och "MasterCard SecureCode" som trygghetsmärken i sina nätbutiker. En konstig utveckling med tanke på att både kunder och e-handlare förmodligen hade klarat sig utan det extra steget i kassan där man ofta glömmer bort sitt lösenord.

- Jag har länge trott att detta är en dålig sak för konverteringen - huruvida det hjälper till att förhindra bedrägerier är en annan sak - men fram till nu var det bara en intuitiv känsla baserad på anekdotiska bevis och en personlig motvilja av 3D Secure-programmet. Jag har ofta lämnat butiken när jag har fått upp 3D-secure, säger Charles Nicholls.

Vad säger kunderna?

Charles som ogillar 3D-secure satte sitt eget konverteringsföretag, SeeWhy, på att utvärdera vad kunderna tyckte om att se 3D-secure-loggorna som trygghetsmärken i en nätbutik. Förmodligen inte den mest objektiva undersökningen men SeeWhy frågade ut strax över 500 nätkonsumenter om de övervägde att lämna sidan när de såg en av dessa logotyper.

Tolv procent sade sig överväga att lämna om de såg "Verified by Visa" och tio procent övervägde lämna om de såg "MasterCard SecureCode". Inte ett bevis för att kunderna faktiskt kommer att lämna sidan, men förmodligen inte det man vill förmedla med ett trygghetsmärke.

Charles tips är inte oväntat att inte använda dessa loggor som trygghets- eller säkerhetsmärken. Använd istället de klassiska loggorna för MasterCard och Visa för att skylta med att kreditkort går att använda i kassan. Det är även en bra idé att ha flera betalalternativ för de kunder som också ogillar 3D-secure eller helt enkelt glömmer sitt lösenord.

 

Källa: Practical eCommerce

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta