Annons

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

2018-04-13 09:25

100 nätbutiker kartlagda.

93 procent av de svenska konsumenterna efterfrågar tydlig leveransinformation när de e-handlar, men bara 47 procent av nätbutikerna är bra på att ge dem just detta. Faktum är att just bristen på leveransinformation är e-handelns största problem, som det ser ut i dag. Det menar i alla fall konsultföretaget Motillo, som har kartlagt hundra svenska e-handelssajter, som säljer till privatpersoner.

Slutsålda produkter på startsidan

Hela 47 procent av de analyserade sajterna saknade leveransinformation om produkterna som såldes, vilket gjorde det till det enskilt vanligaste problemet. Därefter kom att huvudmenyn var svårnavigerad, vilket 42 procent hade problem med. Andra vanliga problem var att tekniska problem ställde till det för besökaren, att sidans mobilversion hade layoutproblem och att slutsålda produkter visas på startsidan.

Annons
Annons
- En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte, skriver Motillo i ett pressmeddelande.

De undersökta sajterna ska vara verksamma inom olika branscher, som till exempel skönhet, mode och hemelektronik. Deras omsättning uppges variera mellan under 10 miljoner och över en miljard kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
BGA startar ny e-handel:

BGA startar ny e-handel: "Ska konkurrera med oss själva"

Vill omsätta tre miljoner under första året.

Annons
Annons
Supermånad för Clas Ohlsons nätbutik - ökade 119 procent

Supermånad för Clas Ohlsons nätbutik - ökade 119 procent

Sajtkrasch stoppade inte e-handeln.

Almedalen intogs av Ehandelsstylisterna

Sommarspecial: Almedalen intogs av Ehandelsstylisterna

Exklusivt mingel på sommarens mest fartfyllda evenemang.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNords nya tjänst löser stort <nobr>e-handelsproblem</nobr>

Bieffekt: PostNords nya tjänst löser stort e-handelsproblem

Kvittar vilket namn som står på paketet.

3
Babyshop tog en smäll på 100 miljoner för att fixa Lekmer

Babyshop tog en smäll på 100 miljoner för att fixa Lekmer

"Nästan uteslutande kostnader relaterade till flytten".

Qliros Q2: Högsta tillväxten på flera år för Nelly

Qliros Q2: Högsta tillväxten på flera år för Nelly

Nästan hälften var egendesignade varor.

Annons
Annons
Har lärt sig av <nobr>e-handeln</nobr> - öppnar helt ny typ av butik

Har lärt sig av e-handeln - öppnar helt ny typ av butik

Premiär för Nike Live.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Filippa K söker:

Social Media Manager

Nosto Solutions AB söker:

Partnership Manager

GLACIAL AB söker:

eCommerce manager

AB Stenströms Skjortfabrik söker:

Webbredaktör ? vikariat 12 månader


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta