Annons

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

2018-04-13 09:25

100 nätbutiker kartlagda.

93 procent av de svenska konsumenterna efterfrågar tydlig leveransinformation när de e-handlar, men bara 47 procent av nätbutikerna är bra på att ge dem just detta. Faktum är att just bristen på leveransinformation är e-handelns största problem, som det ser ut i dag. Det menar i alla fall konsultföretaget Motillo, som har kartlagt hundra svenska e-handelssajter, som säljer till privatpersoner.

Slutsålda produkter på startsidan

Hela 47 procent av de analyserade sajterna saknade leveransinformation om produkterna som såldes, vilket gjorde det till det enskilt vanligaste problemet. Därefter kom att huvudmenyn var svårnavigerad, vilket 42 procent hade problem med. Andra vanliga problem var att tekniska problem ställde till det för besökaren, att sidans mobilversion hade layoutproblem och att slutsålda produkter visas på startsidan.

Annons
Annons
- En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte, skriver Motillo i ett pressmeddelande.

De undersökta sajterna ska vara verksamma inom olika branscher, som till exempel skönhet, mode och hemelektronik. Deras omsättning uppges variera mellan under 10 miljoner och över en miljard kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Annons
Annons
Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

20 procent på allt idag.

Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Detaljhandlaren nära sitt livs största e-handelsköp.

Annons
Annons
Designtorget intar e-handeln:

Designtorget intar e-handeln: "Vi är väldigt starka i vår nisch"

En självklarhet att finnas där kunderna finns, enligt vd:n Alexandra Wahlqvist.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta