Annons

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

2018-04-13 09:25

100 nätbutiker kartlagda.

93 procent av de svenska konsumenterna efterfrågar tydlig leveransinformation när de e-handlar, men bara 47 procent av nätbutikerna är bra på att ge dem just detta. Faktum är att just bristen på leveransinformation är e-handelns största problem, som det ser ut i dag. Det menar i alla fall konsultföretaget Motillo, som har kartlagt hundra svenska e-handelssajter, som säljer till privatpersoner.

Slutsålda produkter på startsidan

Hela 47 procent av de analyserade sajterna saknade leveransinformation om produkterna som såldes, vilket gjorde det till det enskilt vanligaste problemet. Därefter kom att huvudmenyn var svårnavigerad, vilket 42 procent hade problem med. Andra vanliga problem var att tekniska problem ställde till det för besökaren, att sidans mobilversion hade layoutproblem och att slutsålda produkter visas på startsidan.

Annons
Annons
- En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte, skriver Motillo i ett pressmeddelande.

De undersökta sajterna ska vara verksamma inom olika branscher, som till exempel skönhet, mode och hemelektronik. Deras omsättning uppges variera mellan under 10 miljoner och över en miljard kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta