Annons

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

Dålig leveransinformation hos hälften av e-handlarna

2018-04-13 09:25

100 nätbutiker kartlagda.

93 procent av de svenska konsumenterna efterfrågar tydlig leveransinformation när de e-handlar, men bara 47 procent av nätbutikerna är bra på att ge dem just detta. Faktum är att just bristen på leveransinformation är e-handelns största problem, som det ser ut i dag. Det menar i alla fall konsultföretaget Motillo, som har kartlagt hundra svenska e-handelssajter, som säljer till privatpersoner.

Slutsålda produkter på startsidan

Hela 47 procent av de analyserade sajterna saknade leveransinformation om produkterna som såldes, vilket gjorde det till det enskilt vanligaste problemet. Därefter kom att huvudmenyn var svårnavigerad, vilket 42 procent hade problem med. Andra vanliga problem var att tekniska problem ställde till det för besökaren, att sidans mobilversion hade layoutproblem och att slutsålda produkter visas på startsidan.

Annons
Annons
- En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte, skriver Motillo i ett pressmeddelande.

De undersökta sajterna ska vara verksamma inom olika branscher, som till exempel skönhet, mode och hemelektronik. Deras omsättning uppges variera mellan under 10 miljoner och över en miljard kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta