Dålig skalbarhet tvingar RevRise att lägga ner

För fyra år sedan lanserade RevRise, ett verktyg som hjälper e-handlare konvertera besökare till kunder. Nu är den resan slut, men grundarna utesluter inte liknande satsningar i framtiden.

RevRise grundades i slutet av 2011 av Jonas Karlsson och Jonas Arnklint. Tillsammans hade man tagit fram ett verktyg som hjälper e-handlare att öka konverteringsgraden i butiken. Enkelt förklarat genom att mäta och analysera var användarna fastnar när de håller på att göra ett köp, och var de eventuellt lämnar sajten ifråga.

Med den den informationen har det sedan varit möjligt att förbättra den viktigaste delen i butiken, kassan Nu har man dock valt att lägga ner verksamheten och utvecklingen av verktyget då man inte lyckats bygga en tillräckligt skalbar modell för huvudprodukten, Form Analytics.

Annons

– Produkten i sig har genererat en hel del insikt åt våra kunder och i några fall väldigt givande resultat. Modellen blir lidande då införsäljning av en ren produkt som Form Analytics är dyr och tar lång tid, samtidigt som kundlivslängden är begränsad då insatsen ofta blir "ett par omgångar". Ett optimalt formulär är svårt att sälja in mer optimering på helt enkelt, säger Jonas Karlsson.

Alternativ på marknaden

Sedan beslutet togs har företaget haft en dialog med befintliga kunder där samtliga kommer att avsluta sina konton 31 juli. Enligt Jonas finns det alternativ finns på marknaden för de som efterfrågar liknande lösningar.

Verktyget kommer inte att vidareutvecklas eller leva vidare i annan form. Inte som det ser ut just nu men i framtiden väntar troligen nya projekt där man kan dra nytta av det man lärt sig under de senaste åren.

– Just nu vill vi ta tid till att reflektera över den här resan. Vi har lärt oss otroligt mycket om konverteringsoptimering, produktutveckling och hur vi idag handlar på nätet så det vore dumt att inte återanvända det i nya projekt, säger Jonas Karlsson.

Annons