Annons

Dålig skalbarhet tvingar RevRise att lägga ner

Dålig skalbarhet tvingar RevRise att lägga ner

2015-06-12 13:21

För fyra år sedan lanserade RevRise, ett verktyg som hjälper e-handlare konvertera besökare till kunder. Nu är den resan slut, men grundarna utesluter inte liknande satsningar i framtiden.

RevRise grundades i slutet av 2011 av Jonas Karlsson och Jonas Arnklint. Tillsammans hade man tagit fram ett verktyg som hjälper e-handlare att öka konverteringsgraden i butiken. Enkelt förklarat genom att mäta och analysera var användarna fastnar när de håller på att göra ett köp, och var de eventuellt lämnar sajten ifråga.

Med den den informationen har det sedan varit möjligt att förbättra den viktigaste delen i butiken, kassan Nu har man dock valt att lägga ner verksamheten och utvecklingen av verktyget då man inte lyckats bygga en tillräckligt skalbar modell för huvudprodukten, Form Analytics.

– Produkten i sig har genererat en hel del insikt åt våra kunder och i några fall väldigt givande resultat. Modellen blir lidande då införsäljning av en ren produkt som Form Analytics är dyr och tar lång tid, samtidigt som kundlivslängden är begränsad då insatsen ofta blir "ett par omgångar". Ett optimalt formulär är svårt att sälja in mer optimering på helt enkelt, säger Jonas Karlsson.

Alternativ på marknaden

Sedan beslutet togs har företaget haft en dialog med befintliga kunder där samtliga kommer att avsluta sina konton 31 juli. Enligt Jonas finns det alternativ finns på marknaden för de som efterfrågar liknande lösningar.

Annons
Annons

Verktyget kommer inte att vidareutvecklas eller leva vidare i annan form. Inte som det ser ut just nu men i framtiden väntar troligen nya projekt där man kan dra nytta av det man lärt sig under de senaste åren.

– Just nu vill vi ta tid till att reflektera över den här resan. Vi har lärt oss otroligt mycket om konverteringsoptimering, produktutveckling och hur vi idag handlar på nätet så det vore dumt att inte återanvända det i nya projekt, säger Jonas Karlsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons
Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Annons
Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta