Annons

Dåligt aprilskämt slutade med fysiska butiker

Dåligt aprilskämt slutade med fysiska butiker

2013-06-14 16:04

Modesajten för män, Bonobos hade inga planer på att öppna fysiska butiker. Men efter ett aprilskämt som togs på allt för stort allvar ändrade man sig. Dock är det ingen traditionell butik kunden kommer in i. Här bjuds det på öl, och brallorna kommer sen hem med posten.

I april 2011 gjorde klädföretaget för män, Bonobos, ett stort tillkännagivande på sin Facebook-sida. Efter att under flera år sålt kläder på nätet skulle man nu öppna sin första fysisk butik. Snabbt svämmade sidan över av frågor om den planerade butiken, något som fick företaget att snabbt skriva ett nytt inlägg. Det var nämligen bara ett aprilskämt från Bonobos sida.

– Det verkar som att vi skapat mer förvirring än vad vi avsett. För att var extra tydliga, med risk att göra folk besvikna, måste vi förtydliga en gång för alla. Vi har inga planer på att öppna fysiska butiker, förtydligade Bonobos på Facebook.

Men planerna har sedan dess ändrats. Delvis inspirerade av den stora responsen på sitt aprilskämt, öppnade Bonobos sin första butik i New York senare samma år.

– Många människor var verkligen exalterade av det falska meddelandet, säger Bonobos CFO Bryan Wolff.

Men att inlägget på Facebook skulle engagera borde inte kommit som en överaskning. Redan 2009 bjöd man in ett antal uppretade kunder att prova kläder på företagets huvudkontor i New York efter en liten ”storleksfadäs”. Något som var väldigt uppskattat, det har helt enkelt visat sig att många vill prova kläder innan de köper.

Byxor och bärs

I dag har Bonobos ett halvt dussin så kallade ”guideshops” i större amerikanska städer. Och de skiljer sig en aning från en traditionell butik. Bland annat kan man inte bara knalla in från gatan under normala öppettider, man måste boka en tid med en ”guide”.

Själva butiken är sen inte mycket större än ett vardagsrum och medan man provar sina byxor bjuds man på en öl. Att man valt att hålla butikerna så pass små beror på att man endast har exakt så mycket kläder på plats så att kunden kan prova alla olika storlekar och färger.

När man väl bestämt sig för vilka plagg man vill ha så lägger guiden sen en beställning på Bonobos.com, och kläderna skickas hem till kunden. Genom att ha den här typen av guideshops kan man placera dem i små lägenheter, och på femte våningen om det behövs. Något som håller nere kostnaden, precis som att det faktum att man inte har ett massivt lager med kläder på plats.

Och medan kostnaderna hålls nere, så är intäkterna desto högre. Den genomsnittliga beställningen i en guideshop är ungefär dubbelt så stor som en beställning på nätet.

Källa: DailyFinance

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta