Daniel Wellingtons försäljning föll första gången i historien

"Ett mellanår”.

Klockföretaget Daniel Wellington har nästan sedan start tagit den svenska marknaden med storm.

Under 2017 omsatte bolaget 2,4 miljarder kronor och gjorde samtidigt en vinst på 700 miljoner. Under 2016 och 2017 gjorde företaget sammanlagt 1,7 miljarder kronor i vinst. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington gör 700 miljoner i vinst

Men förra årets räkenskapsår, 2018, blev en besvikelse. Första gången sedan 2011, när Daniel Wellington grundades, minskade omsättningen och likaså vinsten. Klockföretaget sålde för cirka 2 miljarder kronor under 2018, alltså 400 miljoner mindre än under 2017. Och resultatet landade på 516 miljoner kronor i fjol. Det skriver Di Digital.

Daniel Wellington kommenterar 2018 som ett ”mellanår” i årsredovisningen. Alla sjunkande siffror ska bero på bolagets nya strategi som implementerades 2017.

Det som Daniel Wellington har gjort är att ta tillbaka kontrollen över sitt varumärke. Företaget har avslutat samarbetet med flera av sina återförsäljare och satsat på egna butiker.

Under 2018 har Daniel Wellington startat upp bolag i bland annat Ryssland, Sydkorea och Japan. Sammanlagt hade företaget 22 rörelsedrivande bolag globalt i slutet av fjolåret. Men fler marknader ska nås, ingångar i Kanada, Mexiko och Israel ska redan vara planerade. 

Summeringsvis ska hemmamarknaden Sverige stå för 42,8 miljoner kronor, EU för 508 miljoner kronor och resterande marknader för 1,49 miljarder av förra årets omsättning på 2 miljarder.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!