Annons

Daniel Wellingtons försäljning föll första gången i historien

Daniel Wellingtons försäljning föll första gången i historien

2019-06-26 09:09

"Ett mellanår”.

Klockföretaget Daniel Wellington har nästan sedan start tagit den svenska marknaden med storm.

Under 2017 omsatte bolaget 2,4 miljarder kronor och gjorde samtidigt en vinst på 700 miljoner. Under 2016 och 2017 gjorde företaget sammanlagt 1,7 miljarder kronor i vinst. 

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington gör 700 miljoner i vinst

Men förra årets räkenskapsår, 2018, blev en besvikelse. Första gången sedan 2011, när Daniel Wellington grundades, minskade omsättningen och likaså vinsten. Klockföretaget sålde för cirka 2 miljarder kronor under 2018, alltså 400 miljoner mindre än under 2017. Och resultatet landade på 516 miljoner kronor i fjol. Det skriver Di Digital.

Daniel Wellington kommenterar 2018 som ett ”mellanår” i årsredovisningen. Alla sjunkande siffror ska bero på bolagets nya strategi som implementerades 2017.

Annons
Annons

Det som Daniel Wellington har gjort är att ta tillbaka kontrollen över sitt varumärke. Företaget har avslutat samarbetet med flera av sina återförsäljare och satsat på egna butiker.

Under 2018 har Daniel Wellington startat upp bolag i bland annat Ryssland, Sydkorea och Japan. Sammanlagt hade företaget 22 rörelsedrivande bolag globalt i slutet av fjolåret. Men fler marknader ska nås, ingångar i Kanada, Mexiko och Israel ska redan vara planerade. 

Summeringsvis ska hemmamarknaden Sverige stå för 42,8 miljoner kronor, EU för 508 miljoner kronor och resterande marknader för 1,49 miljarder av förra årets omsättning på 2 miljarder.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta