Daniel Wellingtons förra toppchef lanserar ny klocka

"Jag vet hur man tar in en klocka på marknaden".

För två år sedan lämnade Julia Brorson miljardbolaget Daniel Wellington. Nu är hon vd för livsstilsmärket BEU och i vår väntas den första produkten - en klocka.

- Branschen är helt galen just nu och jag vet hur man tar in en klocka på marknaden. För oss är en klocka som inte är digital en symbol för att man inte behöver vara uppkopplad hela tiden, säger hon till Breakit.

Annons

Tre chefsposter senare

Under sin tid inom Daniel Wellington hade hon flera höga chefsposter, bland annat som säljchef för den svenska verksamheten, som Key Account Manager för den asiatiska delen av företaget och som utställningschef.

Vi har flertalet gånger rapporterat om hur det framgångsrika klockmärket skördat stora framgångar, vilket inte minst visat sig genom att de gjorde en miljard i ren vinst under 2016.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington gör en miljard i vinst

Framgångsmetoden har till stor del gått ut på att företaget marknadsför sig via sociala medier och nu ska Julia Brorson upprepa det knepet med sitt nya bolag. Tanken ska till och med vara att ha en rad “ambassadörer” - alltså Daniel Wellingtons paradgren.

Vill inte bli nya DW

Men målet sägs inte vara att bli en ny version av klock-kungen.

- Vårt mål är inte att bli nya Daniel Wellington. Vi vill skapa en global rörelse som ska inspirera människor att gå sin egen väg, klockorna är den första symboliska produkten, säger Brorson.

I höstas ska bolaget ha genomfört sin första investeringsrunda - som inbringade 4 miljoner kronor. De nya klockorna ska vara tänkta att säljas både i e-handel och fysiska butiker.

Annons
Annons