Dansk E-handel fortsätter att visa starka siffror

Under årets första sex månader spenderade danskarna mer än 36 miljarder danska kronor på nätet. Det enligt en ny rapport från Foreningen for Dansk Internethandel som också visar att kläder ligger i topp och att surfplattan fortsätter att ta mark.

Danskarna shoppar som aldrig förr på nätet. Något som rapporten Dansk e-handelsanalyse tydligt visar och våra grannar ska ha spenderat mer än 36 miljarder danska kronor via e-handeln under första halvåret 2014.

Något som med största sannolikhet innebär att det även i år kommer att sättas nytt försäljningsrekord inom den danska e-handeln.

Annons

– Det som imponerar mest är att tillväxten fortsätter med oförminskad styrka. Dansk e-handelsanalyse visar att försäljningen 2013-2014 kommer att öka med minst 15 procent. Inga andra försäljningskanaler kan visa upp en tvåsiffrig tillväxt år efter år, och det visar att kunden ser nätet som det självklara valet när det gäller framtidens handelsplats. Vi har mer än fördubblat omsättningen sedan 2009, säger kommunikationsdirektör Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Kläder ökar stadigt

Rapporten visar också att nätkonsumenterna handlar allt oftare, i genomsnitt e-handlade dansken 15 gånger under de första sex månaderna.

– Det är fler ”stora” shoppare jämfört med 2013, medan andelen som enbart handlar en gång i månaden sjunker. I den andra änden av skalan är det knappt en femtedel av konsumenter som handlade minst fem gånger i månaden, eller mer än 30 gånger under första halvåret, säger Henrik Theil.

Främst shoppas det kläder, skor och smycken och kategorin stärker sin position som den mest sålda på nätet under första halvåret. Nästan var femte köp under perioden var nämligen kläder, skor eller smycken.

Samtidigt har surfplattan på allvar etablerat sig i e-handelsvärlden, främst hos barnfamiljer. I den gruppen sker var fjärde sökning, och vart femte köp, via surfplattan. Rapporten visar också att unga använder mobilen mer än andra och att äldre föredrar datorn, som fortfarande ligger i topp när det e-handlas.

– Surfplattan går snabbast framåt. Det är ett kort steg från sök till köp, så när du tagit fram surfplattan för att hitta en produkt, så är sannolikheten hög att det slutar med ett köp. Steget är något längre på telefonen, men den har intagit en viktig roll som sökverktyg för personer under 50 år, säger Henrik Theil.



Källa: Press

Annons
Annons