Dansk alpinbutik växer i de svenska fjällen

Efter ett drygt år står den svenska marknaden för en femtedel av Blacksnows totala omsättning. Nu ska man växa ytterligare med nytt kapital i ryggsäcken.

Hösten 2014 tog det danska e-handelsföretaget Blacksnow klivet över sundet och öppnade en svensk nätbutik. Blacksnow.dk, som lanserades 2012 och är en av Danmarks ledande skidbutiker på nätet, fick alltså en svensk lillebror i Black-snow.se.

En satsning som slagit väl ut. Under förra året dubblade bolaget sin omsättning, till cirka 3,7 miljoner svenska kronor, och redan under sitt första år representerar Sverige drygt 20 procent av omsättningen.

Annons

– Satsningen på den svenska marknaden har varit bra och för varje månad som gått ser vi en ökning i besökarantal. Vi ser väldigt positivt på säsongen som kommer och redan nu över sommaren ser vi att vi växer enligt plan, säger Tobias Libeck, Country Manager Sverige för Blacksnow Aps.

En betydande investering

Förväntningarna för den kommande säsongen är att återigen dubbla försäljningen och under sommaren har Blacksnow passat på att ta in kapital ifrån riskkapitalbolaget North East Venture. Hur stor summa som investerats i bolaget vill man inte avslöja men det ska vara av betydande storlek som gör det möjligt att ta företaget till nästa nivå.

– Kvalité och service är våra ledord och nu kan vi realisera de idéer och planer som vi har för att förbättra upplevelsen för kunden. Större sortiment, våga satsa på mer "exotiska" varumärken samt öka servicenivån ännu ett snäpp med nyanställningar, säger Tobias Libeck.

Inom något år är målet att att finnas på ytterligare marknader, men utan att tappa fokus på kunden och att lotsa dem till rätt produkter.

– Vår ambition från start har varit att förena passionen för sporten och utrustningen som hör till genom att skapa en köpupplevelse som vi själva sökt efter. Skidåkning är så enormt kul och det ska det vara att köpa utrustningen med, säger Tobias Libeck.

Annons