Dansk appsuccé ska sälja mer åt PostNords svenska kunder

Svenska e-handlare kan nu marknadsföra sig via appen ShopGun, som lanseras i Sverige i samarbete med PostNord.

Reklamappen ShopGun har sedan den grundades 2009 gjort succé på andra sidan sundet. Hittills har appen, som samlar aktuella erbjudanden från olika företag, laddats ner 1,7 miljoner gånger i Danmark. Nu lanseras den i Sverige i samarbete med PostNord, som hoppas att appen ska tas väl emot på den svenska marknaden.

Personer som använder appen kan bland annat jämföra priser från olika företag och göra gemensamma inköpslistor med andra i familjen.

Annons

- Vi möter ett ökat intresse från våra kunder för tjänster där fysiska och digitala reklamkanaler kombineras och allt fler studier visar att effekten blir störst när så sker. Med ShopGun kan vi nu hjälpa våra kunder att komplettera sitt direkterbjudande med en digital lösning som kommer att öka räckvidden och effekten totalt sett, säger Susanne Svensson, Head of Marketing Communication Solutions på PostNord i ett pressmeddelande.

Bra för både företag och konsumenter

Att appen nu finns tillgänglig i Sverige innebär att svenska e-handlare kan använda den som en ny kanal för att nå ut med sin marknadsföring. Enligt Susanne Svensson innebär appen fördelar både för handlarna som når fler än de som ingår i deras egen kunddatabas och för konsumenterna som får tillgång till fler erbjudanden.

- Vi hoppas ju att appen ska bli lika framgångsrik i Sverige som den är i Danmark, säger hon när vi når henne på telefon.

Men vad finns det egentligen för incitament för att man ska ladda ner den här appen?

- Varför tar man emot reklam i brevlådan? Jo, för att man är intresserad av vilka produkter och tjänster som erbjuds. Det här är egentligen samma sak, säger Susanne Svensson, och tar upp chansen att få ett bättre pris som ytterligare en anledning att satsa på appen.

ShopGun-appen är kostnadsfri och finns tillgänglig i både App Store och Google Play.

Annons