Dansk e-handel går varm men oron ökar för utländska jättar

"The winner takes it all".

Den danska branschorgansationen FDIH har nu släppt sin halvårsanalys av näthandeln i landet. Inte oväntat så ökar e-handeln och når en omsättning på 63 miljarder danska kronor för första halvåret 2018. Det ska innebära en ökning på cirka 12 procent jämfört med i fjol. Precis som i Sverige ökar även andelen köp via mobiltelefoner och ett av fem köp ska nu ske via en smartphone.

Även om det ser ljust ut på e-handelsfronten i Danmark så oroar sig FDIH över att trycket från utlandet ökar. Precis som i Sverige har aktörer som exempelvis Wish gjort stort avtryck på e-handelsmarknaden. Men skillnaden är att de i Danmark inte har fått upp en “betalvägg” som säkrar att de utländska aktörerna betalar in moms. FDIH vill gärna se att den svenska modellen införs även i Danmark.

Annons

LÄS ÄVEN: Danska e-handlare avundas den svenska Wish-lösningen

Branschorganisationen tycker samtidigt att fajten mellan fysisk handel och e-handel är onödig.

- Danska detaljhandlare bör inte se onlinebutiker och fysiska butiker som konkurrenter, för det gör inte konsumenterna. De handlar där det passar dem bäst och affärerna måste ta hänsyn till det, säger Niels Ralund, vd på FDIH.

I stället bör man fokusera på de stora internationella e-handelsjättarna, annars kan det enligt Niels Ralund sluta med att de tar all handel.

- De sanna konkurrenterna är Zalando, Wish, Amazon och andra jättar, som växer helt galet. Och ju mer krut vi lägger på en pseudo-debatt om on- eller offline i dansk detaljhandeln, desto större andel av marknaden tar de. Redan nu går 35 procent av handeln utomlands, och jag oroar mig för att utvecklingen går mot att "The winner takes it all" - alltså att gianterna dominerar näthandeln, säger Niels Ralund.

Annons