Dansk frakttjänst ska förenkla logistiken

Leveransen är en av e-handelns viktigaste delar, men också något som ställer till det för många e-handlare. Många kunder överger samtidigt sina kundvagnar i brist på vettiga fraktalternativ, men det här hoppas den danska frakttjänsten Shipbeat råda bot på.

Danska Shipbeat är en ny tjänst som grundades av bland annat Kenneth Svenningsen, som tidigare varit CTO på modeportalen Miinto, och betatestas just nu i hemlandet. Nyligen fick man även in 1,6 miljoner dollar i såddkapital för att ytterligare expandera sin produkt.

Tanken är att erbjuda ett API för utvecklare och e-handlare som informerar om olika fraktalternativ från ledande distributörer som UPS, Fedex, Royal Mail, Deutsche Post och DHL. Det i ett försök att göra det lättare för små och medelstora e-handlare att erbjuda leveransalternativ som kunderna efterfrågar.

Annons

– På Miinto behövde vi integrera flera distributörer i vår e-handelsplattform för att förbättra verksamheten på alla våra marknader, något som var väldigt tidskrävande och jobbigt. Vi frågade oss själva, varför är detta ett problem idag. Vi behövde en enkel lösning, ungefär som en modern betaltjänst men för logistik, säger Kenneth Svenningsen.

En viktig del av E-handeln

Det ska inte vara tillräckligt att paketet letar sig hem till kunden, de kräver idag mer än så. Flexibilitet och en hög nivå på servicen är viktiga delar och kunden vill gärna kunna välja var och när de tar emot sina leveranser, och hur de eventuellt ska skickas tillbaka.

– Vi har fått lära oss att leveranser är en kritisk del i de mest grundläggande problem som varje nätbutik har, att konvertera och behålla kunder. En stor del av marknadsföringen går samtidigt till spillo när 20-70 procent av potentiella kunder överger sina kundvagnar i brist på tilltalande fraktalternativ, säger Svenningsen.

Leveransen har helt enkelt blivit en viktig och konkurrenskraftig del av e-handeln. En annan tjänst som påminner om Shipbeat är AfterShip som även den erbjuder ett smart API för frakt.

– På ytan försöker vi att lösa ett tekniskt problem för att förbättra e-handelslogistiken. Men sett till det stora hela löser vi ett problem som gör att små och medelstora e-handelsföretag kan konkurrera med de stora aktörerna. I dagens e-handel måste man kunna erbjuda bra möjligheter för leveranser och returer, Kenneth Svenningsen.

 

Källa: TechCrunch

Annons

Annons