Annons

Dansk frakttjänst ska förenkla logistiken

Dansk frakttjänst ska förenkla logistiken

2014-08-22 08:31

Leveransen är en av e-handelns viktigaste delar, men också något som ställer till det för många e-handlare. Många kunder överger samtidigt sina kundvagnar i brist på vettiga fraktalternativ, men det här hoppas den danska frakttjänsten Shipbeat råda bot på.

Danska Shipbeat är en ny tjänst som grundades av bland annat Kenneth Svenningsen, som tidigare varit CTO på modeportalen Miinto, och betatestas just nu i hemlandet. Nyligen fick man även in 1,6 miljoner dollar i såddkapital för att ytterligare expandera sin produkt.

Tanken är att erbjuda ett API för utvecklare och e-handlare som informerar om olika fraktalternativ från ledande distributörer som UPS, Fedex, Royal Mail, Deutsche Post och DHL. Det i ett försök att göra det lättare för små och medelstora e-handlare att erbjuda leveransalternativ som kunderna efterfrågar.

– På Miinto behövde vi integrera flera distributörer i vår e-handelsplattform för att förbättra verksamheten på alla våra marknader, något som var väldigt tidskrävande och jobbigt. Vi frågade oss själva, varför är detta ett problem idag. Vi behövde en enkel lösning, ungefär som en modern betaltjänst men för logistik, säger Kenneth Svenningsen.

En viktig del av E-handeln

Det ska inte vara tillräckligt att paketet letar sig hem till kunden, de kräver idag mer än så. Flexibilitet och en hög nivå på servicen är viktiga delar och kunden vill gärna kunna välja var och när de tar emot sina leveranser, och hur de eventuellt ska skickas tillbaka.

– Vi har fått lära oss att leveranser är en kritisk del i de mest grundläggande problem som varje nätbutik har, att konvertera och behålla kunder. En stor del av marknadsföringen går samtidigt till spillo när 20-70 procent av potentiella kunder överger sina kundvagnar i brist på tilltalande fraktalternativ, säger Svenningsen.

Leveransen har helt enkelt blivit en viktig och konkurrenskraftig del av e-handeln. En annan tjänst som påminner om Shipbeat är AfterShip som även den erbjuder ett smart API för frakt.

– På ytan försöker vi att lösa ett tekniskt problem för att förbättra e-handelslogistiken. Men sett till det stora hela löser vi ett problem som gör att små och medelstora e-handelsföretag kan konkurrera med de stora aktörerna. I dagens e-handel måste man kunna erbjuda bra möjligheter för leveranser och returer, Kenneth Svenningsen.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Ekraft
2014-08-22 10:43

Tror mycket på idéen med en "Freight Check Out" där kunden själv kan välja nivå på frakttjänsten, och betala extra för dyrare tjänster som hempaket eller Express.

Studio Motljus
2014-08-22 16:42

Ekraft: Jao, fast det sköter ju redan befintliga tjänster som Fraktjakt. Svårt att se fördelarna med den här tjänsten, med färre funktioner till en dyrare prislapp.

Ekraft
2014-08-22 17:12

Fraktjakt finns också. Det är en bra konkurrent, och det behövs för att man skall få tillräckligt bra och billig tjänst. För transportföretagen är det här både piska och morot. Moroten består av att de får lättare att sälja in plusmervärdestjänster direkt till konsumenterna utan att en ehandlare skall sätta sig som ett filter och ta bort en rad alternativ. Piskan är samma konsumenter som direkt ser vad det kostar, och kan vara lite priskänsliga.

Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Annons
Annons
Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Annons
Löwengrips nya <nobr>e-handel</nobr> är live

Just nu: Löwengrips nya e-handel är live

Premiär för Hermine Hold.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta