Annons

Danska B2B-företag är inte sugna på att gå online

Danska B2B-företag är inte sugna på att gå online

2015-10-05 11:53

En majoritet av de danska B2B-företagen saknar e-handel. Anledningarna till varför anses föråldrade, och om de inte vaknar upp, riskerar de att tappa marknadsandelar.

Flera av de svenska storföretagen inom B2B saknar näthandel, en majoritet av dem har inte heller några planer på att gå online. Det trots att e-handeln mellan företag väntas gå om detaljhandeln i omsättning inom några år.

Men det är inte bara de de svenska B2B-företagen som är sena ur startblocken, även i Danmark går utvecklingen långsamt. Enligt en undersökning som Dansk Industri, DI, genomfört saknar 60 procent av de danska B2B-företagen en e-handelslösning. Samtidigt har hälften av de som gått online mindre än 10 procent av sin försäljning via nätet.

– B2B-företag ligger efter B2C, och det är ett problem. E-handeln kan i princip rubba hela maktbalansen i en mängd olika branscher. Du kan vara marknadsledande idag men i morgon kan marknaden, kunderna och försäljningen vara någon helt annanstans, säger Line Poulsen från DI Handel till Randers Amtsavis.

Produkter som är för komplexa för nätet

Komplicerade och dyra lösningar, att man känner sina kunder väl och riskerar att tappa den personliga kontakten, samt att e-handel skapar kanalkonflikter hör till de vanligaste argumentet till att företagen inte vill gå online. Att produkten är för komplex och kräver installation och service är en annan.

Annons
Annons

Hela 43 procent av de tillfrågade företagen har ingen e-handel då de anser att deras produkt helt enkelt inte kan säljas på nätet.

– Med vår kunskap om B2B-marknaden är det svårt att tala om specifika produkter som inte kan säljas på Internet idag. Vi ser allt från sofistikerade verktyg till livsmedel och timmer, och har exempel på B2B-företag som växer 30 procent årligen tack vare sin e-handel, säger Line Poulsen.

I takt med att vi e-handlar allt mer som privatpersoner kommer samma mönster att visa sig i företagsvärlden. Något som i slutändan kan vara det som driver utvecklingen framåt då kunderna letar efter digitala lösningar. Men om företagen inte är redo är de sårbara, och någon kommer att garanterat att utnyttja det.

– Som företag kan man snabbt blir omkörd av någon som har just den digitala tjänsten som efterfrågas, säger Line Poulsen.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta