Danska E-handlare vill ta stegmarknaden på nätet

Den danska e-handlaren Peter Christensen satsar nu i Sverige. Efter att ha jobbat som Country Manager på Protecty, e-handelsprofilen Peter Höjmans tidigare butik, tar Christensen nu steget in i Sverige med en egen nätbutik.

Sedan 2012 har Peter Christensen drivit en stegbutik i Danmark med det passande namnet Stigefabrikken.dk. Det startade som ett hobbyprojekt men ska nu sysselsätta Peter och hans medgrundare Lasse Simoni på heltid. Butiken ska ha 4000 kunder och man säljer utöver stegar även olika byggställningar och trappor.

För ett halvår sedan lanserade man butiken i Sverige och det ska tydligen gå bra att sälja stegar på nätet även i vårt avlånga land.

Annons

- Idag, ett halvår efter lanseringen i Sverige, har vi en svensk hemsida och momsnummer, bankkonto och telefonnummer i Sverige. Dessutom har vi precis anställt vår första svenskspråkiga medarbetare som ska ta väl hand om de svenska kunderna och erbjuda samma höga servicenivå via telefon och e-post, som vi gör i Danmark, säger Peter Christensen.

Den svenska butiken går under namnet Stegs.se och även om man nu ska vara helt svenska och lokala sägs det svåraste vara logistiken. Det finns förstås vissa problem med att skicka byggställningar och stegar som oftast väger en hel del.

- En av företagets bästsäljare, en Wibe TMR arbetsplattform med 15 steg, räcken och en stor plattform, väger 65 kilo - och flera byggställningar är på över 100 kilo. Sådana paket kostar många frimärken, säger Peter Christensen.

Det man gjort är att man skaffat flera samarbetspartners i Sverige så att varorna skickas inifrån landet. Produkterna ifrån Wibe skall till exempel skickas direkt ifrån leverantörens centrallager i Nässjö.

Norge nästa land

Till skillnad från många andra branscher säger Peter att man blivit väl mottagna av leverantörer när man förklarat sitt e-handelskoncept, både i Sverige och Danmark. Stegleverantörer verkar alltså förstå Internets styrka som handel och marknadsföringskanal.

Även om det går bra för nätbutiken i Danmark och i Sverige säger man sig inte kunna ligga på latsidan. Det är inte bara att kopiera konceptet i alla länder utan man måste anpassa sig lokalt på alla nya marknader med olika regler och bestämmelser.

Peter Christensen har tidigare föreläst om just internationalisering, bland annat på SEBC 2012, så vi gissar att han nu är i sitt rätta element när det kommer till att gå in i nya länder. Nästa stop på resan ska vara Norge samtidigt som man förstås fortsätter att putsa på den svenska nätbutiken. Målet är att bli störst i Norden på stegar och ställningar.

Annons
Annons