Annons

Danska E-handlare vill ta stegmarknaden på nätet

Danska E-handlare vill ta stegmarknaden på nätet

2015-08-14 08:45

Den danska e-handlaren Peter Christensen satsar nu i Sverige. Efter att ha jobbat som Country Manager på Protecty, e-handelsprofilen Peter Höjmans tidigare butik, tar Christensen nu steget in i Sverige med en egen nätbutik.

Sedan 2012 har Peter Christensen drivit en stegbutik i Danmark med det passande namnet Stigefabrikken.dk. Det startade som ett hobbyprojekt men ska nu sysselsätta Peter och hans medgrundare Lasse Simoni på heltid. Butiken ska ha 4000 kunder och man säljer utöver stegar även olika byggställningar och trappor.

För ett halvår sedan lanserade man butiken i Sverige och det ska tydligen gå bra att sälja stegar på nätet även i vårt avlånga land.

- Idag, ett halvår efter lanseringen i Sverige, har vi en svensk hemsida och momsnummer, bankkonto och telefonnummer i Sverige. Dessutom har vi precis anställt vår första svenskspråkiga medarbetare som ska ta väl hand om de svenska kunderna och erbjuda samma höga servicenivå via telefon och e-post, som vi gör i Danmark, säger Peter Christensen.

Den svenska butiken går under namnet Stegs.se och även om man nu ska vara helt svenska och lokala sägs det svåraste vara logistiken. Det finns förstås vissa problem med att skicka byggställningar och stegar som oftast väger en hel del.

- En av företagets bästsäljare, en Wibe TMR arbetsplattform med 15 steg, räcken och en stor plattform, väger 65 kilo - och flera byggställningar är på över 100 kilo. Sådana paket kostar många frimärken, säger Peter Christensen.

Det man gjort är att man skaffat flera samarbetspartners i Sverige så att varorna skickas inifrån landet. Produkterna ifrån Wibe skall till exempel skickas direkt ifrån leverantörens centrallager i Nässjö.

Annons
Annons

Norge nästa land

Till skillnad från många andra branscher säger Peter att man blivit väl mottagna av leverantörer när man förklarat sitt e-handelskoncept, både i Sverige och Danmark. Stegleverantörer verkar alltså förstå Internets styrka som handel och marknadsföringskanal.

Även om det går bra för nätbutiken i Danmark och i Sverige säger man sig inte kunna ligga på latsidan. Det är inte bara att kopiera konceptet i alla länder utan man måste anpassa sig lokalt på alla nya marknader med olika regler och bestämmelser.

Peter Christensen har tidigare föreläst om just internationalisering, bland annat på SEBC 2012, så vi gissar att han nu är i sitt rätta element när det kommer till att gå in i nya länder. Nästa stop på resan ska vara Norge samtidigt som man förstås fortsätter att putsa på den svenska nätbutiken. Målet är att bli störst i Norden på stegar och ställningar.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta