Danska posten ger landets e-handlare tillgång till Kina

Ett nytt samarbete mellan Post Danmark och China Post ska hjälpa danska näthandlare att sälja sina produkter i Kina. China Post driver e-handelssajten Ule.com, och tillsammans med Foreningen for Danske Internethandlere, FDIH, ska Post Danmark nu välja ut e-handlare som ska få tillgång till landets konsumenter.

Post Danmark har under de senaste fem åren haft ett nära samarbete med China Post när det gäller frimärken. Något som skapat goda relationer de båda emellan, och som nu även kan bära frukt för landets e-handlare tack vare ett nytt avtal.

Det här innebär att Post Danmark ska hjälpa China Post att hitta danska e-handlare som ska sälja på deras e-handelsplattform Ule.com, som man drivit sedan 2011.

Annons

– Vi tar nu vårt fleråriga samarbete till nya höjder, där vi i grunden siktar på att få fler transporter ut ur landet, samtidigt som vi försöker stötta den danska e-handelsmarknaden. Något som naturligtvis är väldigt viktigt för oss, säger Claus Madsen, chef för Den Internationale Forretning på Post Danmark.

Nya möjligheter

China Post har redan ett liknande avtal med posten i Australien och Nya Zeeland. Man för också just nu samtal med Tyskland och Italien för att hitta samma typ av lösning.

I slutet av januari kommer Post Danmark att hålla ett informationsmöte för danska e-handlare för att ta reda på hur stort intresset är. Man kommer sedan att i nära samarbete med FDIH välja ut lämpliga kandidater. China Post är dock de som slutligen bestämmer vilka som får sälja på Ule.com.

– Det här ger våra medlemmar nya spännande möjligheter. Oftast krävs det att man etablerar sig fysiskt i Kina för att få tillgång till den kinesiska marknaden. Många utländska företag känner också en oro över att ta sina pengar ut ur landet. Det är två konkreta hinder som det här avtalet löser, och som ger danska e-handlare tillgång till en lokal e-handelsplattform som har erfarenhet med internationella leverantörer, säger Anette Falberg, vd för FDIH.

Källa: Press

Annons