Danske Bank öppnar sin betalapp för E-handeln

DIBS och Danske Bank utvidgar samarbetet kring den mobila betalningslösningen MobilePay. Något som innebär att danska MobilePay-användare nu kan betala på nätet med sina mobiler, och inte bara som tidigare, överföra pengar mellan privatpersoner eller betala i fysisk butik.

MobilePay är en app som gör det möjligt att betala och överföra pengar. Appen finns för iOS, Android och Windows Phone. Anslutna konsumenter har tidigare kunnat betala direkt mellan varandra och till anslutna företag i butik.

Nu blir det även möjligt för användarna att handla på nätet med sina mobiler. DIBS roll i samarbetet har varit att vidareutveckla den tekniska betalningsplattformen för MobilePay på nätet.

Annons

– Genom dagens lansering av mobila betalningar på nätet öppnar vi upp för en genomgripande förändring av betalningsmönstren på den danska marknaden. Nätbutikerna har länge efterfrågat en mobil betalningslösning och vi har därför stora förhoppningar på att samarbetet med Danske Bank ska leda till en enklare handel på nätet både för konsumenter och för butiker, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

20 miljoner transaktioner

Lösningen testas just nu hos ett antal utvalda nätbutiker i Danmark och under året kommer tjänsten att erbjudas som ett nytt betalsätt till alla nätbutiker i landet. I år räknar Danske Bank med att det kommer göras 20 miljoner transaktioner till ett värde av 6 miljarder danska kronor via MobilePay.

– På ett år har fler än 1,4 miljoner konsumenter börjat använda MobilePay och på några få månader har 1 200 butiker inom fysisk handel börjat ta emot MobilePay. Dessutom har vi lanserat möjligheten att ta betalt med MobilePay i appar och nu tar vi ett stort steg med e-handel. Nu kan danskarna använda mobilen och MobilePay för enkla betalningar i alla kanaler. Det gör oss till en attraktiv bank för många av Danmarks privat- och företagskunder, säger Mark Wraa-Hansen, Chef för MobilePay-divisionen på Danske Bank.



Källa: Press
Bild: Danske Bank

Annons