Annons

Dansken allt gladare för att köpa sin mat på nätet

Dansken allt gladare för att köpa sin mat på nätet

2013-08-16 08:28

Fler och fler danskar har fått upp ögonen för att handla mat på nätet. Något som gjort att allt fler aktörer inom dagligvaruhandeln nu lägger större fokus på e-handeln. Flexibiliteten är det hemliga receptet för att locka kunden ut på nätet.

En av de som känt av uppsvinget är livsmedelskedjan Irma, som under det senaste halvåret sett en anmärkningsvärd ökning av antalet kunder i sin nätbutik. Man har också sett en omsättningsökning på 44 procent under perioden januari till juli i år. Som ett svar på det har man nu byggt ett 6000 kvadratmeter stort lager i Vallensbaek.

– Nu går vi all-in, det är helt klart dags, säger Mette Milling, Online Manager på Irma.dk.

Målsättningen nu är att nå upp i en omsättning på 500 miljoner år 2015. Och hon tror att det är möjligt tack vare den flexibilitet som webbutikerna kan erbjuda när det gäller dagligvaruhandeln.

– Det handlar om att kunderna kan få dagligvaror levererade när de vill ha dem. Dessutom är det möjligt för människor som bor på femte våningen att få sin mat hemkörd, och barnfamiljer slipper att åka ut i vargtimmen med två barn i släptåg, säger Mette Milling.

Flexibilteten avgörande

Niels Kornum, docent i e-handel på Copenhagen Business School, är beredd att hålla med Mette Milling om att just flexibiliteten är en avgörande faktor för att locka kunder till nätbutiken.

– Folk planerar inte sina inköp särskilt väl, så det är viktigt att ha en flexibel affärsmodell. Att kunna leverera ofta och med kort varsel är en viktig del. De flesta livsmedelsbutikerna på nätet har blivit bättre på detta, något som underlättar för kunderna, säger Niels Kornum.

Han säger också att den totala omsättningen i danska butiker som handlar med mat på nätet ligger runt 700 miljoner danska kronor. Men trots att omsättningen under det senaste året har ökat, betyder det inte butikerna tjänar på det.

– Man kan lätt tro att e-handelsföretag slipper en hel del kostnader genom att undvika butiken. Det gör de i och för sig, men de får också nya kostnader som transport, plockning och packning. Med den servicenivå som de flesta nätlivsmedelsbutiker erbjuder med många leveranser är väldigt dyrt.

Fysiska handlare främsta konkurrenten

En av de renodlade nätlivsmedelsbutikerna är Nemlig.com, och även de har märkt av den ökade efterfrågan på leverans av dagligvaror. Något som gjort att man precis har sänkt sin expeditionsavgift eftersom verksamheten nu börjat generera vinst.

Och enligt företagets vd Stefan Plenge, är det inte främst andra nätlivsmedelsbutiker som är de största konkurrenterna. Det är snarare de fysiska butikerna.

– Vi konkurrerar med den allmänna dagligvaruhandeln. Det är en fråga om vana för de flesta människor att gå ner till affären, säger Stefan Plenge.

 

Källa: Politiken.dk

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta