Annons

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket Matkassarna behöver kanske inte beställas en vecka innan i framtiden

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

2017-01-20 13:30

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

När vi nyligen uppmärksammade att Ica Maxi i Kungälv försökte locka nya e-handelskunder genom att erbjuda en matkasse som måste beställas åtta dagar i förväg, reagerade vissa på att fenomenet inte bara gäller Ica.

Tvärtom har flera andra stora företag som levererar matkassar samma villkor - kassen måste beställas en hel vecka i förväg och leverans sker oftast bara på måndagar. Så vi bestämde oss för att ta reda på varför.

Plockas på olika sätt

Det visade sig att förklaringarna skiljer sig något beroende på hur företagen har organiserat logistiken kring sina matkasseleveranser.

Inom Axfood-koncernen låter man Middagsfrid agera underleverantör och leverera exempelvis Hemköps färdigplanerade matkassar till kunder. Detta menar Axfoods presschef Claes Salomonsson är hela orsaken till att de färdigplanerade kassarna måste beställas en vecka i förväg.

- Tidsskillnaden beror på att den logistiska hanteringen sker på olika sätt. Självplock packas i respektive butik som kunden beställer från, vilket gör att det kan göras snabbare. De färdiglevererade kassarna är en helt annan lösning. Där har vi tillgång till plocklager via vår underleverantör Middagsfrid. Det är det som är skillnaden, säger han till Ehandel.se.

"Det handlar om rätt stora volymer"

På Linas Matkasse menar man att orsaken till tidsskillnaden är att de färdigplanerade matkassarna kräver tillgång på specifika varor i stora kvantiteter.

Annons
Annons
- För oss är det svårt att bygga upp de här just-in-time-leveranserna. Då skulle vi behöva beställa varorna långt i förväg och riskera väldigt mycket svinn och vi jobbar tvärt om med att minimera svinnet. I dagsläget lägger vi in en första beställning sex veckor före varan ska ut i kassan för att säkra tillgången och därför behöver vi lite framförhållning även från kundernas sida, säger Fredrik Bjellder, logistikchef på Linas Matkasse.

På Mathem är man inne på samma linje.

- Hos oss kan man oftast beställa matkassar dagen innan, men för många företag som levererar matkassar är det så att de beställer exempelvis kycklingar i förväg och behöver kunna planera så att de har tillräckligt många inne. Det kan handla om rätt stora volymer, till exempel 1000 kycklingar. Därför krävs det viss framförhållning hos kunderna, säger Tomas Kull, VD på Mathem.

"Påverkar kalkylen positivt"

Även på Coop känner man igen den bilden.

- Anledningen till den långa ledtiden på avhämtning grundar sig troligen på kortaste tid för att kunna beställa hem exakt antal varor till kassarna. Genom ledtiden säljer aktörerna varorna innan dessa beställs, vilket påverkar kalkylen positivt, tar bort svinn och binder inte kapital i varulager, skriver Coops e-handelschef Claes Hessel i ett mejl till Ehandel.se.

Snabbare leverans med hemkörd kasse

På Coop har man dock än så länge en lite annan situation än många av de andra matkasse-aktörerna. Koncernen är i full färd med att bygga upp en så kallad darkstore och har planer på fler av denna nya typ av plocklager. Men än så länge plockas all mat, både till färdigplanerade matkassar och till självplockade dito, i butikerna. Detta har också gjort att Coop kan erbjuda en kortare leveranstid på kassar som körs hem istället för att hämtas upp i butik.

- Beställer man en matkasse med hemleverans på Coop.se, kan man beställa fram till 23:59 och få sin matkasse dagen efter. Ledtiden går då från 7 dagar till i extrema fall 8 timmar, för de som får leveransen i ett tidigt fönster, skriver Claes Hessel.

Ledtiderna kan minskas i framtiden

Men flera av företagen vi varit i kontakt med menar också att de långa ledtiderna för färdigplockade matkassar på sikt bör minskas.

- Det är möjligt att man i framtiden kommer snabba på det. Jag tror på sikt att det kommer finnas kundönskemål på det, men där är vi inte ännu, säger Claes Salomonsson på Axfood.
- Vi känner ibland att vi är långsamma och det känner kunderna ibland med. Vi tittar på möjligheten att köra ut oftare, men det är en stor förändring för oss att ställa om detta, men det är klart att vi nosar på det också, säger Fredrik Bjellder på Linas Matkasse, som dock påpekar att kortare ledtider inte får bli på bekostnad av mer svinn.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Annons
Annons
Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Ska stävja Zalando och Boozt.

Fracklagret:

Fracklagret: "De flesta butiker bara gnäller på e-handel"

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA-handlare lämnar PostNord - <nobr>e-handeln</nobr> blev för tuff?

ICA-handlare lämnar PostNord - e-handeln blev för tuff?

"Har valt att prioritera sin yta på annat sätt".

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

ICA satsar digitalt - 200 tjänster försvinner

Ska rekrytera ny kompetens.

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

Efter Systembolagets hot - nu slår nätvinhandlarna tillbaka

"Inte möjligt att införa ett förbud i Sverige".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta