Annons

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare Emma Riblom är kommunikationschef på PostNord

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

2018-08-21 10:32

Bekräftar det kommande "kapacitetstillägget".

I morse kunde vi avslöja att PostNord har tagit till en ny strategi för att möta de mängder med e-handelspaket som väntas under årets julhandel.

Under perioden 15 november till och med den 31 december kommer företaget att lägga på ett så kallat "kapacitetstillägg" på flera av sina pakettjänster, vilket innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

"Vanligt förekommande i branschen"

Ehandel.se kontaktade PostNord för att få mer information om beslutet, som alltså har tagits för att företaget ska kunna möta det ökade trycket från e-handeln.

Annons
Annons

Fanns det ingen annan lösning?

- Kapacitetstillägg i olika former är vanligt förekommande i branschen, mot bakgrund av de kapacitetsutmaningar som blir extra tydliga i perioden mellan Black Friday och nyår har vi valt att införa ett kapacitetstillägg, skriver Emma Riblom, kommunikationschef på PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

Ökade kostnader för chaufförer och lastbilar

Tillägget på fyra kronor per kolli ska bland annat göra det lättare för PostNord att få tag i chaufförer under den delen av året då efterfrågan är som starkast.

- Framför allt är det kostnaderna för transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer som under denna period ökar, PostNord inför kapacitetstillägget för att kunna hantera dessa extra kostnader.

Är det inte upp till PostNord att tillgodose kundernas behov för det priset som de redan betalar?

- Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån en extrem högsäsong, det gäller att hitta balansen mellan ett "normalläge" och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher och något som nu även PostNord väljer att införa, avslutar Emma Riblom.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Annons
Annons
Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta