Annons

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare Emma Riblom är kommunikationschef på PostNord

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

2018-08-21 10:32

Bekräftar det kommande "kapacitetstillägget".

I morse kunde vi avslöja att PostNord har tagit till en ny strategi för att möta de mängder med e-handelspaket som väntas under årets julhandel.

Under perioden 15 november till och med den 31 december kommer företaget att lägga på ett så kallat "kapacitetstillägg" på flera av sina pakettjänster, vilket innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

"Vanligt förekommande i branschen"

Ehandel.se kontaktade PostNord för att få mer information om beslutet, som alltså har tagits för att företaget ska kunna möta det ökade trycket från e-handeln.

Annons
Annons

Fanns det ingen annan lösning?

- Kapacitetstillägg i olika former är vanligt förekommande i branschen, mot bakgrund av de kapacitetsutmaningar som blir extra tydliga i perioden mellan Black Friday och nyår har vi valt att införa ett kapacitetstillägg, skriver Emma Riblom, kommunikationschef på PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

Ökade kostnader för chaufförer och lastbilar

Tillägget på fyra kronor per kolli ska bland annat göra det lättare för PostNord att få tag i chaufförer under den delen av året då efterfrågan är som starkast.

- Framför allt är det kostnaderna för transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer som under denna period ökar, PostNord inför kapacitetstillägget för att kunna hantera dessa extra kostnader.

Är det inte upp till PostNord att tillgodose kundernas behov för det priset som de redan betalar?

- Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån en extrem högsäsong, det gäller att hitta balansen mellan ett "normalläge" och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher och något som nu även PostNord väljer att införa, avslutar Emma Riblom.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta