Annons

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare Emma Riblom är kommunikationschef på PostNord

Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

2018-08-21 10:32

Bekräftar det kommande "kapacitetstillägget".

I morse kunde vi avslöja att PostNord har tagit till en ny strategi för att möta de mängder med e-handelspaket som väntas under årets julhandel.

Under perioden 15 november till och med den 31 december kommer företaget att lägga på ett så kallat "kapacitetstillägg" på flera av sina pakettjänster, vilket innebär att varje kolli blir fyra kronor dyrare att skicka.

LÄS ÄVEN: PostNord ändrar priserna inför julen - flera tjänster blir dyrare

"Vanligt förekommande i branschen"

Ehandel.se kontaktade PostNord för att få mer information om beslutet, som alltså har tagits för att företaget ska kunna möta det ökade trycket från e-handeln.

Annons
Annons

Fanns det ingen annan lösning?

- Kapacitetstillägg i olika former är vanligt förekommande i branschen, mot bakgrund av de kapacitetsutmaningar som blir extra tydliga i perioden mellan Black Friday och nyår har vi valt att införa ett kapacitetstillägg, skriver Emma Riblom, kommunikationschef på PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

Ökade kostnader för chaufförer och lastbilar

Tillägget på fyra kronor per kolli ska bland annat göra det lättare för PostNord att få tag i chaufförer under den delen av året då efterfrågan är som starkast.

- Framför allt är det kostnaderna för transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer som under denna period ökar, PostNord inför kapacitetstillägget för att kunna hantera dessa extra kostnader.

Är det inte upp till PostNord att tillgodose kundernas behov för det priset som de redan betalar?

- Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån en extrem högsäsong, det gäller att hitta balansen mellan ett "normalläge" och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher och något som nu även PostNord väljer att införa, avslutar Emma Riblom.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta