De fixade eget lager – ökade försäljningen med 77%

Pierce AB skalade upp verksamheten rejält med eget logistikcenter.

Det nätbaserade motorföretaget Pierce AB driver inte mindre än tre e-handelssidor. 24MX, XLmoto och Sledstore vänder sig alla till motorintresserade personer. I april kunde vi berätta att de hade minskat sina lagerkostnader med 50 procent genom att under förra året dumpa konceptet med tredjepartslogistik och istället satsa på ett eget lager - i Polen.

Rörelseresultatet ökade 93,8%

Nu visar det sig att förändringen ger fortsatta vinster för företaget. Bara under Q1 ökade de omsättningen med 77 procent, till 128 miljoner och rörelseresultatet för samma period ökade med 93,8 procent. Under helåret 2016 omsatte företaget 430 miljoner.

Annons

Och enligt företaget själva är det den egna lagerdriften som är huvudorsaken till ökningarna.

- Tack vare det har man kunnat skala upp verksamheten och kraftigt bredda bolagets produktutbud för att möta kundernas önskemål på de olika europeiska marknaderna. Enbart under första kvartalet lanserades 48 nya varumärken i butikerna, konstaterar Pierce AB i ett pressmeddelande.

"Tydligt att vi hittat konceptet"

2011 lanserade bolaget sin första e-handel utanför Sverige - i Finland - och idag har Pierce AB nätbutiker i 17 länder.

- Det är tydligt att vi hittat konceptet för att vinna kundernas förtroende även internationellt. Vi har under det senaste året mer än dubblerat sortimentet och uppnått en mycket stark försäljningstillväxt för våra egna varumärken. Bevisligen har våra kunder uppskattat att vi nu har fler produkter än någonsin tidigare. Den grund vi byggt ger oss en enorm potential att fortsätta växa i högre tempo. Det känns dessutom riktigt trevligt att vi kan göra det samtidigt som vi stärker lönsamheten ytterligare, fortsätter Anton Wass, delägare och inköpschef för Pierce AB.

Annons