Annons

De flesta kollar på nätet innan de shoppar loss i butik

De flesta kollar på nätet innan de shoppar loss i butik

2016-01-25 09:29

Sex av tio svenskar kollar upp en vara på nätet innan de köper den i butik. Fyra av tio gör det omvända, kollar i butik innan de shoppar loss på nätet.

Enligt en ny undersökning, genomförd av betallösningsföretaget Verifone som intervjuat drygt 1000 personer, säger sex av tio svenskar att de kollar upp en vara på nätet innan de traskar in i en butik för att köpa den.

Samtidigt säger fyra av tio tillfrågade att de gör det omvända. Alltså att kolla in en bestämd produkt i butik för att sedan lägga sin beställning online.

– I ett läge där de flesta handlare arbetar både via fysiska butiker och webben får vi konsumenter en ökad möjlighet att jämföra utbudet hos olika handlare, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige.
– Det här gör att den webbinfluerade handeln blir allt viktigare men också att konsumenterna får möjlighet att känna på en vara innan de köper den på nätet.

Främst yngre storstadsbor

När det gäller att kolla upp en vara på nätet för att sedan köpa i butik är det vanligast förekommande i åldersgruppen 30-39 år. Här säger hela 84,5 procent att det är vanligt att göra på detta sätt. I gruppen på 60+ är den siffran betydligt lägre, 41,5 procent.

Annons
Annons

Även när det kommer till att känna och klämma i butik för att sedan slutföra köpet på nätet är åldersgruppen 30-39 år mest företagsam. Här anger varannan person att de gör så medan drygt 30 procent av sextioplussarna gör detsamma.

Det finns även geografiska skillnader. Nästan hälften av stockholmarna, göteborgarna och skåningarna säger att de oftast kollar upp en vara i butik innan de köper den på nätet. Bland smålänningarna är den siffran endast 33 procent.

– Möjligheten att kolla upp en vara i en butik innan en köper den på nätet är förstås större om du bor i en större stad, kanske är det därför stockholmare, skåningar och göteborgare utmärker sig i statistiken, säger Jonas Rörsgård.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta