De flesta kollar på nätet innan de shoppar loss i butik

Sex av tio svenskar kollar upp en vara på nätet innan de köper den i butik. Fyra av tio gör det omvända, kollar i butik innan de shoppar loss på nätet.

Enligt en ny undersökning, genomförd av betallösningsföretaget Verifone som intervjuat drygt 1000 personer, säger sex av tio svenskar att de kollar upp en vara på nätet innan de traskar in i en butik för att köpa den.

Samtidigt säger fyra av tio tillfrågade att de gör det omvända. Alltså att kolla in en bestämd produkt i butik för att sedan lägga sin beställning online.

Annons

– I ett läge där de flesta handlare arbetar både via fysiska butiker och webben får vi konsumenter en ökad möjlighet att jämföra utbudet hos olika handlare, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige.

– Det här gör att den webbinfluerade handeln blir allt viktigare men också att konsumenterna får möjlighet att känna på en vara innan de köper den på nätet.

Främst yngre storstadsbor

När det gäller att kolla upp en vara på nätet för att sedan köpa i butik är det vanligast förekommande i åldersgruppen 30-39 år. Här säger hela 84,5 procent att det är vanligt att göra på detta sätt. I gruppen på 60+ är den siffran betydligt lägre, 41,5 procent.

Även när det kommer till att känna och klämma i butik för att sedan slutföra köpet på nätet är åldersgruppen 30-39 år mest företagsam. Här anger varannan person att de gör så medan drygt 30 procent av sextioplussarna gör detsamma.

Det finns även geografiska skillnader. Nästan hälften av stockholmarna, göteborgarna och skåningarna säger att de oftast kollar upp en vara i butik innan de köper den på nätet. Bland smålänningarna är den siffran endast 33 procent.

– Möjligheten att kolla upp en vara i en butik innan en köper den på nätet är förstås större om du bor i en större stad, kanske är det därför stockholmare, skåningar och göteborgare utmärker sig i statistiken, säger Jonas Rörsgård.

Annons