Nya rön: De flesta som köper kläder på nätet är män

Traditionella könsmönster hos spanska män och kvinnor ställs på ända med e-handelns intåg i vardagen.

Kvinnor e-handlar fler och dyrare kläder än män, det är väl självklart? Nejdå, inte alls, om man får tro en undersökning som gjorts av Ipsos på uppdrag av den spanska organisationen ISDI, som bland annat jobbar med Internetutveckling.

Män näthandlar betydligt mer kläder än kvinnor

Istället visar undersökningen att spanska män köper 40 procent mer kläder på nätet än vad spanska kvinnor gör. Men män e-handlar också kläder för mer pengar än kvinnor gör. 129 euro lägger genomsittsmannen på sina nätköpta kläder varje månad, mot kvinnornas 92 euro. Skillnaden kan eventuellt förklaras med att män i huvudsak köper sportskor och kläder i dyrare butiker, medan kvinnor generellt handlar skjortor och blusar på billigare sidor.

Annons

Om man ser till både män och kvinnor så är 11 procent av konsumenterna flitiga online-shoppare av kläder och köper plagg på nätet mer än en gång per månad. Men om man bryter ner siffran uppdelat på kön, ser man att gruppen män som näthandlar kläder ofta är betydligt större än gruppen kvinnor som gör samma sak. 15 procent av männen näthandlar flera gånger i veckan jämfört med endast 8 procent av kvinnorna.

Hälften ser e-handel som naturligt

Samtidigt uppger 50 procent av deltagarna i undersökningen att de ser det som lika naturligt att handla kläder på nätet som att göra det i fysiska butiker.

Annons