Helgläsning: De har lejonens tid på sina händer

Den unga trion bakom Oliver Lion crowdfundade ihop 250 000 kronor för att kunna lansera klockorna som ska rädda lejon från utrotning.

“We are three young entrepreneurs from the well known Sydkusten, Skåne, Sweden.”

Så beskriver de sig själva på den internationella hemsidan, Christoffer Forstén, Oliver Lund och Fredrik Agnvik.

Annons

De ville bygga något från grunden. Starta ett eget företag med en helt egen idé och sälja unika produkter. Sommaren 2015 satt de och diskuterade saken.

- Då tänkte vi på klockor. Det är en nödvändig accessoar och vi älskar accessoarer, mode etc. Så vi ville fördjupa oss i det och kolla om vi kunde skapa egna klockor. Och så ville vi även kombinera detta med en god sak, berättar Fredrik Agnvik för Ehandel.se.

“Vi älskar lejon”

Eftersom alla killarna älskar djur kom de fram till att de genom sitt företag skulle bidra till något positivt för världens djur. Till slut föll valet på lejon och välgörenhetsorganisationen som de valde att skänka fem procent av sina inkomster till blev LionAid.

- Vi älskar lejon, det är ett fint, majestätiskt djur. Tyvärr håller lejon på att dö ut ganska kraftigt, men det finns flera organisationer som jobbar med att förhindra deras utrotning och det ville vi stödja, berättar Fredrik Agnvik.

Och när de skulle välja namn ville de ha något som syftade tillbaka på lejonen.

- Min ena kompis heter ju Oliver och vi behövde ett namn som passade. Oliwer med W låter internationellt och kan sägas på i stort sett alla språk. Och så ville vi ha med lejonen, så då blev det Oliwer Lion.

Designade allt själva

Christoffer Forstén var duktig på grafisk design, så tillsammans började trion skissa i Photoshop på hur de ville att deras klockor skulle se ut.

- Till slut kom vi fram till en stilren och enkel design och då sa vi att vi håller här. Så gjorde vi tre modeller till att börja med, en vit-silvrig, en guld-svart och en helsvart.

Annons

Samtliga tre modeller är sedan dess helt egendesignade inom företaget och de värdesatte särskilt att skapa en produkt som var unik och inte skulle se ut som en kopia av något annat.

- Vi måttade ut alla mått själva, valde glaset, gjorde loggan. Texten är exempelvis handskriven av vår grafiska designer Christoffer, så vi har gjort den så unik som den bara kan vara, förklarar Fredrik Agnvik.

Gjorde en Kickstarter-kampanj

Våren 2016 kom en av killarna kom på att de kunde göra en Kickstarter-kampanj för att få in kapital och kunna sätta igång. Konceptet Kickstarter går ut på att den som har en produktidé kan crowdfunda ihop pengar till lanseringen.

Man skapar en kampanj via sidan, lägger in ett videoklipp samt bilder och text om produkten. Man fyller sedan i hur mycket pengar man behöver få in för att kunna förverkliga sin idé och de som tycker idén är värd att satsa på förbokar produkten.

Crowdfundade fram 250 000

Oliwer Lion satte upp som krav för att kunna gå vidare att få in 250 tusen svenska kronor. Efter 40 dagars kampanjande hade de fått in 260 tusen.

- Vi blev väldigt glada över att produkten uppskattades och att folk ville köpa våra klockor, säger Fredrik Agnvik.

Under sommaren skickade de ut klockor till alla som förbeställt via kampanjen och när hösten närmade sig började de sätta upp sin hemsida och webbshop.

“E-handel ska alltid vara internationell”

I oktober 2016 var den slutligen igång och det var självklart redan från början att de skulle bli ett internationellt företag direkt och att e-handeln skulle vända sig mot hela världen.

- Anledningen är att vår kundbas är mycket, mycket större än bara inom Sverige. En e-handel ska alltid vara internationell, tycker jag. Idag är allt så sammankopplat. Alla påverkas av alla med sociala medier och så vidare. Fördelarna med en internationell e-handel är också att din affär är öppen dygnet runt i hela världen.

Och kunderna kommer mycket riktigt från världens alla hörn.

- Det flyter på bra! Vi får beställningar från hela världen, USA, England, hela Europa, Japan, Kina… Ja, lite överallt.

Skänkte 1500 brittiska pund

Och nyligen var det dags för den första donationen till LionAid. 1500 brittiska pund blev det och under 2016 omsatte företaget totalt 650 000. En siffra som de satsar på att som minst lyckas dubbla under 2017.

Trion är än så länge i sina bästa år - samtliga är födda 1990. Fredrik Agnvik tror att det är bra att ha kommit igång tidigt i livet.

- Man får börja någonstans. Det är lika bra att börja nu när man fortfarande räknas som ung. Man ska bara tro på sig själv och ha mycket motivation, säger han.

Annons