Annons

De når miljonen med personliga leveranser av garnnystan Lovisa Skog och Bingo Joviken driver Garnr.se

De når miljonen med personliga leveranser av garnnystan

2017-06-30 07:48

Lovisa Skog och Bingo Joviken är e-handelsparet som till och med tog vägen förbi lagret på vägen in till BB.

Det var när de båda hamnade på samma kurs i webbutveckling som det plötsligt slog gnistor. Lovisa Skog och Bingo Joviken blev “ruskigt kära” och slog sig ihop. När första barnet kom ville de ha något roligt att pyssla med under föräldraledigheten. Resultatet blev den gemensamma e-handeln Garnr.se, där de säljer garnnystan, som drog igång 2014.

Personlig leverans av nystan

För att profilera sig har de utvecklat ett eget koncept. De satsar nämligen hårt på vad de själva kallar “blixtsnabba leveranser”. Själva bor de i Göteborg och när någon beställer garner till Göteborgsområdet, så kör de ofta helt enkelt dit och lämnar över nystanen till kunden.

- Vi försöker leverera personligen när vi får en beställning i närområdet i Göteborg. Eller på vägen till sommarstugan. Eller någonstans där vi kan passa på att göra något ärende. Får vi ihop det så kör vi, om det inte blir helt ologiskt och galet ur miljösynpunkt, skriver Lovisa Skog till Ehandel.se.

Konceptet har blivit väldigt uppskattat av kunderna och härom dagen uppmärksammades servicen i en Facebook-grupp med över 30 000 medlemmar för personer som är intresserade av stickning. Någon i gruppen hade beställt några nystan från Garnr och överraskades glatt med en påhälsnings-leverans några dagar senare.

“Styrka istället för svaghet”

Med två små barn i familjen kan man tänka att det är svårt att åka runt och lämna ut garnnystan till kunderna, men istället för att se hindren har paret försökt se situationen som en möjlighet.

- Vi har fått gasa företaget i lugn takt på grund av barnen (vår yngsta är 1,5), men har alltid haft inställningen att vi ska utnyttja möjligheterna med att vara ett litet företag. Det kan ju vara en styrka i stället för en ursäkt till svajiga leveranstider och sporadisk service.

Svängde inom lagret på väg till BB

Deras resonemang är att e-handel i grund och botten är ett serviceyrke och då är varje tillfälle en möjlighet att serva kunden. Inte ens att vara på väg in till BB är en ursäkt för att tänka på annat.

Annons
Annons
- Har vi möjlighet att packa på söndagar eller att leverera hem dagen före julafton, så gör vi det. Vi stannade faktiskt till på lagret på vägen in till BB när yngsta barnet kom, haha. Det hade antagligen inte funkat om vi inte hade gjort detta tillsammans - då hade det nog varit surt om sambon hoppat upp ur soffan och sagt att "om jag kör och postar vid Centralen så kommer 18:30-ordern fram imorgon, hurra!". Men nu peppar vi ju varandra helhjärtat i de lägena. skriver Lisa Skog.

Tyckte olika i början

Men faktum är att insikten om fördelen med snabba och personliga hemleveranser är något som växt fram med tiden.

- Vi tyckte helt olika om det här i början. Jag sa: ”Herregud, jag skulle aldrig mer beställa från en webbshop som kom hem till mig! Obehagligt! Är det inte många som handlar på nätet för att slippa småprata med folk?”. Min sambo vann den argumentationen och det var nog tur, konstaterar Lovisa Skog.

Når miljonen i år

Och det stora fokuset på service har gett resultat. I år räknar de med att omsätta en miljon för första gången - och det är tre gånger så mycket som de sålde för förra året. Och 2016 lyckades de dubbla omsättningen jämfört med 2015.

Till hösten börjar parets yngsta barn på förskolan och då ska takten i företaget gasas på ytterligare. Trots att hon inledningsvis tvekade så har Lovisa skog nu svårt att se att de skulle ändra på det vinnande konceptet med hemleveranser.

- Jag har svårt att se att vi någonsin skulle sluta med våra spontana hemleveranser. Kunderna blir… Lätt chockade men glada. Och vi har ju ändå vägarna förbi.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.