Annons

De strypta varubreven är här: Varubreven ska få plats i brevlådan

De strypta varubreven är här: "Inga problem har uppstått"

2018-05-03 16:20

38 kronor per brev för dem som missat ändringen.

Den första maj så började de nya måtten för PostNords frakttjänst varubrev att gälla. En tjänst som är mycket populär bland svenska e-handlare och de nya mindre måtten har mötts av stark kritik.

LÄS ÄVEN: Upprop mot strypta varubrev överlämnat till PostNords VD

PostNord ändrade sig dock inte i sista stund vilket flera e-handlare hade hoppats på. De nya måtten är nu här och formellt så började de att gälla igår. Vi frågade PostNord hur det har gått än så länge:

Annons
Annons
- Inga problem har uppstått som vi har fått kännedom om, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord.

"En tilläggsavgift på 38 kronor"

Vi frågade också vad som händer om någon e-handlare nu skickar varubrev som inte ryms inom de nya måtten. Fraktbolaget berättar då att de just nu är i en övergångsperiod:

- Det kommer säkert att inträffa att någon som skickar ett varubrev inte har uppmärksammat att måtten har förändrats. Under en övergångsperiod kommer vi därför att skicka varubrev som följer de gamla måtten vidare till mottagarna, med en tilläggsavgift på 38 kronor för avsändaren.

Exakt när denna övergångsperiod slutar framgår inte men när den är över så kommer varubrev som är för stora inte längre att passera igenom systemet.

- Därefter går vi tillbaka till de regler som gällt tidigare, det vill säga att ett varubrev som är större än maxmåtten går tillbaka till avsändaren, meddelar Maria Ibsén.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta