De tog hem Årets e-handel under gårdagens gala

En e-handlare kammade även hem Årets butik.

I går var det dags för den årliga tävlingen Retail Awards som historiskt prisar olika aktörer inom detaljhandeln. I takt med digitaliseringen delar de numera även ut pris till Årets e-handel och Årets omniupplevelse. Vi hittar även e-handlare som vinnare i mer traditionella kategorier som Årets butik, där Aim’n i år tog hem vinsten med sin Aim’n Concept Store.

Det stora e-handelspriset kammades dock hem av Ideal of Sweden i tät kamp med Skincity och Care of Carl.

Annons

- Efter en stökig start omsatte Ideal of Sweden 430 miljoner kronor i fjol och målet för 2019 är en miljard kronor. Mobiltillbehör med livsstil som framgångsformel har satt uppstickaren på kartan. Köpupplevelsen är både smidig och inspirerande och innan man vet ordet av ligger både ett och två mobilskal i varukorgen. Affären drivs även på av en stark närvaro i sociala medier och samarbete med influencers, skrev juryn om Ideal of Sweden.

Charlotte Nordén, vd på Cellbes, tog samtidigt hem priset Årets ledare. Kicks blev prisade för sin logistik som ska visa att en traditionell kedja kan “närma sig e-handeln med innovativa lösningar på logistikområdet”. H&M kammade hem Årets omnikanal efter att ha gjort framsteg med sin app.

- I sin jakt på en sömlös omni-upplevelse har H&M vidareutvecklat H&M-appen. Nya funktioner som ”in-store-mode” och ”visual search” öppnar upp till en mer interaktiv känsla för kunden. Fota ett plagg du gillar på Instagram eller på en vän, ladda upp i appen och se om H&M har plagget eller få förslag på liknande plagg. Företagets Click & Collect-funktion har förbättrats, onlineköp kan nu returneras i fysisk butik. H&M har omvandlat flertalet butiker till att bli lokalanpassade och skapat tekniska lösningar som underlättar för både personal och kunder.

Totalt tretton priser delas ut på galan som anordnas av bland annat Svensk Handel.

- Handeln befinner sig mitt i en stor omställning, det är väldigt påtagligt. Att mitt i det kunna lyfta fram vinnare från olika delar av handeln, goda exempel, känns otroligt kul, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Vinnare Retail Awards 2019:

  • Årets tillväxtföretag: Steamery
  • Årets butikskedja: Willys
  • Årets butikskoncept: Nordiska galleriet
  • Årets arbetsgivare: Hemtex
  • Årets butikssäljare: Emelie Rommedahl, The Body Shop Stockholm
  • Årets e-handel: Ideal of Sweden
  • Årets hållbara butik/butikskedja: Naturkompaniet
  • Årets logistiksatsning: Kicks
  • Årets kundklubb: Akademibokhandelns vänner
  • Årets omniupplevelse: H&M
  • Årets butik: Aim´n Concept Store
  • Årets ledare: Charlotte Nordén, vd Cellbes

Annons