De vill göra om hundbranschen – har sålt till 13 länder i år

"For stylish dogs, people and homes".

Förra året registrerades 57 000 hundar i Sverige och i dag har nästan var tionde svensk minst en fyrbent vän i hemmet. Med den bakgrunden såg Mats Bengtsson och Ida Nilsson stora möjligheter att skaka liv i en ganska traditionell bransch. 

"Har attraherat kunder globalt"

År 2017 grundade de e-handeln och varumärket Shiro&Malou, som redan från början riktade in sig på att röra om i en bransch där funktionalitet alltid har varit det primära. Eller som det står på företagets sajt; "For stylish dogs, people and homes". 

Annons

- Hundprodukter har traditionellt en roll att bara vara praktiska. Men vi ser att det går att kombinera design, funktion och material som har samma DNA som hemmets övriga inredning, säger Ida Nilsson, som också är företagets marknadschef.

Hos Shiro&Malou är stil minst lika viktigt som funktionalitet

Hos Shiro&Malou kan hundintresserade köpa exempelvis hundsängar och filtar, som har gemensamt att de syftar till att ge hunden "en central roll i familjen".

- Vi ser hundsängen och hundens andra tillbehör som en inredningsdetalj eller mode-accessoar, allt med en skandinavisk touch. Det här har attraherat kunder globalt och vi har skickat produkter till totalt 13 länder från lagret i Göteborg, säger Ida Nilsson. Vår prisstrategi är att sälja utan mellanhänder och på så sätt göra snygg design tillgänglig för alla.

Inspireras av marknaden för barnprodukter

Shiro&Malou arbetar med egen design, vilket de ser som ett koncept för framgång. Bolaget, som alltså nu är inne på sitt andra år, går mot en dubblad omsättning för helåret.

Och det här är bara början, menar grundarna.

- I länder som USA har hunden sin egen månadspeng, något vi också ser växa här i Sverige. Vi tror att den här marknaden bara är i sin linda. Se bara vad som hänt på utbudet på barnmarknaden de senaste 10-15 åren. Vi tror att hundmarknaden kommer att gå samma väg, säger Mats Bengtsson, vd för Shiro&Malou.

Annons
Annons