Delibutik lockar kunder med erbjudanden via mail

E-handeln har många fördelar, även för lokala restauranger. Något den Chicago-baserade restaurangkedjan, NYC Bagel Deli insett. Förutom att låta kunderna beställa och betala sin mat på nätet skickar man även ut mail med väldigt generösa erbjudanden.

Inspirerad av Groupon och deras dagliga erbjudanden började restaurangkedjan, NYC Bagel Deli med en liknande taktik för att locka kunder. Förutom att dagligen använda sig av Groupon skickar man även ut egna erbjudanden via mail till sina kunder.

Fast de egna utskicken är mindre frekventa och innehåller betydligt mer generösa och exklusiva erbjudanden.

Annons

– I stället för att överösa dem med mail ser jag till göra det värt mottagarens tid när jag väl skickar ett. Och jag bryr mig inte om du skickar vidare mailet, jag vill ju att folk ska komma hit, säger restaurangens ägare, Corey Kaplan.

Till exempel gav Kaplan sina ”mail-kunder” ett erbjudande där de fick betala lika mycket för en soppa som det var kallt under Chicagos kallaste vintermånader. Så om det var 13 grader ute (Fahrenheit) betalade kunden 13 cent för en soppa som i normala fall kostade 5 dollar.

– Andra erbjudanden kan till exempel vara, köp-en-pizza-få-en-gratis, eller halva priset om du handlar för minst 10 dollar. Normalt utnyttjar mellan 1,5 till 2 procent av våra 4 800 kunder på restaurangens e-postlista sina erbjudanden, Corey Kaplan.

Ett måste att finnas på nätet

För tillfället betalar Kaplan 30 dollar i månaden för att skicka ut sina mailerbjudanden via en e-posttjänst, något han anser vara en försumbar summa jämfört med den avkastning han får. Och att använda sig av mail är inte det enda digitala alternativet som restaurangen tillämpar.

NYC Bagel Deli ger även sina kunder möjligheten att beställa på nätet så att deras mat är betald och klar när de hämtar upp den. Cirka 5 till 10 procent av restaurangernas beställningar kommer från webben.

Förutom det är man även aktiv på sociala medier som Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter och alla andra sätt som kan hjälpa till att nå potentiella kunder enligt Kaplan.

– När jag startade verksamhet 2000 var det ingen som använde e-post eller beställde online. Däremot är det i dag ett måste att finnas på nätet, även för små lokala restauranger som denna för att effektivt nå kunderna. Även grundläggande saker som att ha menyn på sajten eller en vägbeskrivning gör skillnad. Det är oerhört tufft där ute, det gäller att ligga i framkant, säger Corey Kaplan.

Källa: Internet Retailer

Annons

Annons