Delivery Hero fortsätter att käka upp konkurrenterna

Det tyska bolaget Delivery Hero har gjort ännu ett uppköp för att stärka sin position på marknaden. Den här gången är det den tyska konkurrenten och matbeställningstjänsten Pizza.de som förvärvas. I och med det senaste köpet värderas Delivery Hero nu till 1 miljard dollar.

Matbeställningstjänsterna sprider sig över världen och det har sedan en tid tillbaka pågått en kapprustning mellan flera olika matbeställningstjänster, där målet är att vinna den globala marknaden.

I veckan kunde vi rapportera om att Rocket Internets tjänst Foodpanda fått in ytterligare 60 miljoner dollar i en ny investeringsrunda, och att konkurrenten Just Eat växer så det knakar. Tyska Delivery Hero, som 2012 köpte upp svenska OnlinePizza.se, är en annan tjänst som även de är i ropet just nu.

Annons
Annons

Företaget ska nämligen ha köpt upp den tyska rivalen Pizza.de för en ännu hemlig summa, men olika källor säger att affären kan vara värd runt 350-400 miljoner dollar. Klart är i alla fall att Delivery Hero ser affären som den största nyheten i företagets historia. Förvärvet av Pizza.de kommer också att ge Delivery Hero ett rejält uppsving när det gäller företagets omsättning på hemmamarknaden.

Drivs vidare separat

Pizza.de kommer att drivas vidare som ett separat varumärke jämsides med Delivery Heros tyska verksamhet Lieferheld. Det för att Pizza.de är särskilt populärt bland studenter och man tycker det är onödigt att laga något som redan fungerar.

Delivery Hero lanserades 2010 och har snabbt växt till en jätte på marknaden, mycket tack vare strategiska uppköp men också genom stora investeringar. Sedan starten har man fått in drygt 306,7 miljoner dollar, bara i år ska det ha trillat in 170 miljoner dollar i riskkapital.

Delivery Hero har idag 75 000 restauranger anslutna till tjänsten i 23 länder världen över och värderas i och med det senaste uppköpet till mer än 1 miljard dollar.

– Kunderna till de båda tyska varumärkena kommer att gynnas av en förbättrad service tack vare den kompetens och innovationsförmåga som finns i de båda bolagen. Restauranger som samarbetar med båda varumärkena kan nu betjänas av en enda kontaktpunkt. Samtidigt ger uppköpet oss också möjligheten att fokusera mer på Asien och Latinamerika, skriver Delivery Hero i ett uttalande.

 

Annons
Annons

Källa: Press, TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!