Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Tony Gerasovski, grundaren av Foodster.se, började att sälja en så ovanlig e-handelsprodukt som pizzabottnar i början av 2018. Idén var enligt Tony själv klockrén men efterfrågan var inte lika stor som han hade hoppats på, men den största utmaningen blev ändå paketerings- och leveransbiten.

LÄS ÄVEN: Hans nya e-handel skickar pizzabottnen på posten

Annons
Annons

– Det största hindret har varit logistiken. När vi lyckades nå leverans dagen efter, hände det att kunder inte plockade ut sin order från utlämningsstället. Eftersom att vi säljer färsk pizzabotten är hållbarheten fem dagar, och då är risken stor att den hinner utveckla mögel, berättade Tony Gerasovski.

Men inga hinder stoppar entreprenören Tony. När vi pratade med honom i januari hade han en massa nytt på gång. Ett stort samarbete med 7-Eleven låg näst på tur och en andra e-handelsprodukt var redan planerad. 

LÄS ÄVEN: Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

– Under det senaste halvåret har fokus legat på samarbetet med 7-Eleven, som kommer bli vår näst största kund i total försäljning under 2019. Men på grund av detta nya samarbete har tyvärr e-handeln lagts lite mer åt sidan, då det krävts en hel del planering och lageruppbyggnad kring denna affär, säger Tony till Ehandel.se.

Kittet som ska överleva 

Den andra e-handelsprodukten är "Tony’s pizzakit" och planeras att rulla ut till försäljning i höst. Med den här produkten har Tony löst färskvaru-problematiken som uppstod vid outhämtad beställning. 

Pizzakittet är ett helt "torrt" kit, vilket betyder att det kommer att bestå av de ingredienser som behövs för att skapa sin egna pizzadeg hemma, som smakar enligt Tonys recept. 

– Den här produkten följer just vårt mål om att skapa en innovativ och enkel ingrediens-lösning där man endast behöver tillsätta vatten och olivolja. Vi ser att degämnen och degkit har varit populära på marknaden de senaste åren, men vi vill dock göra det på ett eget sätt, berättade Tony. 

Pizzabagaren och entreprenören menar att hans mål med e-handeln är att skapa innovativa produkter inom pizzasegmentet.

Annons
Annons

Var får du inspirationen och idéerna ifrån? 

– Just denna produkt kom till ritbordet då jag får in minst 100 samtal per år, av vänner och bekanta, som undrar hur man gör sin egen pizzadeg. Så till slut tänkte jag; "Är det bara inte bättre om alla ingredienser som man behöver finns i en och samma förpackning, istället för instruktioner". På den vägen skapades kittet som man endast behöver tillsätta vatten och olivolja till, resten finns med i förpackningen, säger Tony. 

Öka B2C-säljet via annan e-handel

Hittills har försäljningen av den första e-handelsprodukten nått restauranger, och på så sätt varit B2B-inriktad. Sedan januari i år tills idag, ett halvår alltså, motsvarar B2B-försäljningen 99 procent av den totala omsättningen.

Under årets första halvår, jämfört med samma period förra året har B2B-försäljningen fördubblats under perioden, och landat på en omsättning på 2 miljoner kronor. B2C har ökat med 5 procent under perioden och summeras till 56 000 kronor. 

Men nu hoppas entreprenören på att nå privatkunden ännu bättre med den nya produkten. Pizzakittet kommer inte att säljas i Tonys egen e-handel, utan på Delitea.se som är en renodlad dagligvarubutik på nätet.

– Delitea är idag kanske lite dolda på marknaden men jag tror att detta bolag kommer att växa med tiden och bli en bra partner till oss, kommenterar Tony och tillägger:

– Att endast skicka ett pizzakit kommer inte vara lönsamt, om frakten tillkommer eller ingår. Handlar man dock flera artiklar samtidigt blir det en bättre affär för båda parterna. Vi kommer även kunna komponera ihop recept ur deras produktkatalog.

Smider hemliga planer 

Pizzakitet kommer alltså att säljas i Deliteas webbutik, men Foodster kommer att marknadsföra kittet i sina sociala kanaler.

– Vi kommer att marknadsföra produkten främst på Instagram i både video och bildformat med recept-inspiration. All trafik kommer först att dirigeras till vår hemsida, från annonserna vi genererar via Instagram, men kommer sedan länka till Delitea för att slutföra köpet, säger Tony och fortsätter:

– Eftersom vi vill fokusera på produktion och utveckling, jobbar vi gärna med partners för att distribuera och sälja produkten. Detta eftersom vi inte sitter med egen organisation för e-handeln just nu.

Förutom nya innovativa pizza-produkter i framtiden, planerar entreprenören något hemligt som han inte kan berätta mer om just nu.

– E-handel är spännande och det är något som ska implementeras hos oss ännu mer under 2020. Det är lite tidigt att säga just nu, men spännande projekt ska presenteras framöver som även innefattar e-handel. Men jag berättar mer när det är klart, avslutar Tony.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!