Annons

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter Tony Gerasovski och hans andra e-handelsprodukt

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

2019-06-14 16:15

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Tony Gerasovski, grundaren av Foodster.se, började att sälja en så ovanlig e-handelsprodukt som pizzabottnar i början av 2018. Idén var enligt Tony själv klockrén men efterfrågan var inte lika stor som han hade hoppats på, men den största utmaningen blev ändå paketerings- och leveransbiten.

LÄS ÄVEN: Hans nya e-handel skickar pizzabottnen på posten

– Det största hindret har varit logistiken. När vi lyckades nå leverans dagen efter, hände det att kunder inte plockade ut sin order från utlämningsstället. Eftersom att vi säljer färsk pizzabotten är hållbarheten fem dagar, och då är risken stor att den hinner utveckla mögel, berättade Tony Gerasovski.

Men inga hinder stoppar entreprenören Tony. När vi pratade med honom i januari hade han en massa nytt på gång. Ett stort samarbete med 7-Eleven låg näst på tur och en andra e-handelsprodukt var redan planerad. 

LÄS ÄVEN: Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

– Under det senaste halvåret har fokus legat på samarbetet med 7-Eleven, som kommer bli vår näst största kund i total försäljning under 2019. Men på grund av detta nya samarbete har tyvärr e-handeln lagts lite mer åt sidan, då det krävts en hel del planering och lageruppbyggnad kring denna affär, säger Tony till Ehandel.se.

Kittet som ska överleva 

Den andra e-handelsprodukten är "Tony’s pizzakit" och planeras att rulla ut till försäljning i höst. Med den här produkten har Tony löst färskvaru-problematiken som uppstod vid outhämtad beställning. 

Pizzakittet är ett helt "torrt" kit, vilket betyder att det kommer att bestå av de ingredienser som behövs för att skapa sin egna pizzadeg hemma, som smakar enligt Tonys recept. 

– Den här produkten följer just vårt mål om att skapa en innovativ och enkel ingrediens-lösning där man endast behöver tillsätta vatten och olivolja. Vi ser att degämnen och degkit har varit populära på marknaden de senaste åren, men vi vill dock göra det på ett eget sätt, berättade Tony. 

Pizzabagaren och entreprenören menar att hans mål med e-handeln är att skapa innovativa produkter inom pizzasegmentet.

Annons
Annons

Var får du inspirationen och idéerna ifrån? 

– Just denna produkt kom till ritbordet då jag får in minst 100 samtal per år, av vänner och bekanta, som undrar hur man gör sin egen pizzadeg. Så till slut tänkte jag; "Är det bara inte bättre om alla ingredienser som man behöver finns i en och samma förpackning, istället för instruktioner". På den vägen skapades kittet som man endast behöver tillsätta vatten och olivolja till, resten finns med i förpackningen, säger Tony. 

Öka B2C-säljet via annan e-handel

Hittills har försäljningen av den första e-handelsprodukten nått restauranger, och på så sätt varit B2B-inriktad. Sedan januari i år tills idag, ett halvår alltså, motsvarar B2B-försäljningen 99 procent av den totala omsättningen.

Under årets första halvår, jämfört med samma period förra året har B2B-försäljningen fördubblats under perioden, och landat på en omsättning på 2 miljoner kronor. B2C har ökat med 5 procent under perioden och summeras till 56 000 kronor. 

Men nu hoppas entreprenören på att nå privatkunden ännu bättre med den nya produkten. Pizzakittet kommer inte att säljas i Tonys egen e-handel, utan på Delitea.se som är en renodlad dagligvarubutik på nätet.

– Delitea är idag kanske lite dolda på marknaden men jag tror att detta bolag kommer att växa med tiden och bli en bra partner till oss, kommenterar Tony och tillägger:
– Att endast skicka ett pizzakit kommer inte vara lönsamt, om frakten tillkommer eller ingår. Handlar man dock flera artiklar samtidigt blir det en bättre affär för båda parterna. Vi kommer även kunna komponera ihop recept ur deras produktkatalog.

Smider hemliga planer 

Pizzakitet kommer alltså att säljas i Deliteas webbutik, men Foodster kommer att marknadsföra kittet i sina sociala kanaler.

– Vi kommer att marknadsföra produkten främst på Instagram i både video och bildformat med recept-inspiration. All trafik kommer först att dirigeras till vår hemsida, från annonserna vi genererar via Instagram, men kommer sedan länka till Delitea för att slutföra köpet, säger Tony och fortsätter:
– Eftersom vi vill fokusera på produktion och utveckling, jobbar vi gärna med partners för att distribuera och sälja produkten. Detta eftersom vi inte sitter med egen organisation för e-handeln just nu.

Förutom nya innovativa pizza-produkter i framtiden, planerar entreprenören något hemligt som han inte kan berätta mer om just nu.

– E-handel är spännande och det är något som ska implementeras hos oss ännu mer under 2020. Det är lite tidigt att säga just nu, men spännande projekt ska presenteras framöver som även innefattar e-handel. Men jag berättar mer när det är klart, avslutar Tony.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Annons
Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta