Den globala E-handeln kan stå inför ett rejält lyft

Deutsche Post DHL har genomfört en undersökning om den globala e-handelns utveckling. Och det ser ljust ut för näthandlarna. De spår nämligen att e-handeln kan stå för 40 procent av detaljhandeln om 10 år.

I en ny undersökning, Global E-tailing 2025, har Deutsche Post DHL tagit fram fyra tänkbara scenarion när det gäller e-handelns framtid. I sina beräkningar har man tagit med en rad olika faktorer som spelar in. Som till exempel energi-och råvarupriser, tekniska, politiska och sociala faktorer samt konsumtionsmönster.

Och det ser ganska lovande ut. Även i det mest konservativa scenariot, där man räknar in en allvarlig finanskris och kraftigt höjda energi-och råvarupriserna, spår man att e-handeln kommer att öka från nuvarande 8 procent av detaljhandeln, till 15 procent.

Annons

I det mest progressiva scenariot ser det dock bättre ut och om allt flyter på kan näthandeln stå för hela 40 procent i utvecklade länder, och 30 procent på dagens tillväxtmarknader, om 10 år.

Logistiken i centrum

Det senaste scenariot förutsätter att den globala ekonomin drivs framåt av dynamisk och innovativ informationsteknologi och att artificiell intelligens blir allt viktigare. De två andra scenarierna hamnar någonstans mitt emellan, men de har alla en sak gemensamt, nämligen logistiken.

Den kommer enligt studien att spela en stor roll och konsumenten kommer att förvänta sig snabbare leveranser och enklare beställningslösningar. Expresstransporter med leverans inom ett dygn kommer att vara ett av kraven och man utesluter inte heller leverans med drönare.

– Vi vet inte med säkerhet hur världen kommer att se ut år 2025, men studiens olika scenarier visar hur snabbt den globala detaljhandeln, online och offline, förändras och att logistiken kommer att bli ett centrum för dessa förändringsprocesser, säger Jürgen Gerdes, VD för post, e-handel och paket på Deutsche Post DHL.



Källor: Press, Webwire

Annons