Den milda vintern gjorde begagnathandeln het

Den privata begagnathandeln avslutade starkt med en tillväxt på 5,1 procent under förra årets fjärde kvartal. En mild vinter ska ha varit en stark bidragande orsak till att svenskarna rensade sina garderober och fyndade på nätet.

HUI Research och Blockets, Begagnatbarometern, visar än en gång på hur stor påverkan vädret har på handeln. Efter en ljummen höst, både vädermässigt och försäljningsmässigt, har den uteblivna vinter nu satt sitt avtryck på begagnathandeln som växte med 5,1 procent under 2013 års tre sista månader.

Det trista vädret ska nämligen ha varit en av orsakerna till att fler valt att stanna inomhus, rensa förråden, inreda hemma och surfa fynd på webben. De starkaste branscherna inom begagnathandeln var inredning, mode och båtar.

Annons
Annons

Kategorin hemelektronik gick från negativa till positiva tillväxttal under fjärde kvartalet där annonseringen av TV-spel och surfplattor gått starkt. Sport och fritid var den kategori som hade svagast utveckling i begagnathandeln med minskad handel av vintersportsutrustning.

– Begagnathandeln har fortsatt visa styrkebesked under sista kvartalet, och det känns extra kul att hemelektroniken har återhämtat sig efter några tuffa kvartal. Att TV-spelsannonserna ökade återspeglar den snabba teknikutvecklingen med nylanseringar som driver handeln. Den ökade begagnathandeln av surfplattan, i kombination med en minskad annonsering av stationära datorer, tyder på det nya mobila användarbeteendet, säger Martin Frey, VD Blocket.

Detaljhandeln ökade också

Det uteblivna vintervädret gjorde även avtryck i detaljhandeln som ökade med 4,9 procent under fjärde kvartalet. Försäljningsvolymen av hemelektronik har haft en god tillväxt, men branschen tampas alltjämt med prispress och hård konkurrens.

Till skillnad från begagnatmarknaden ströp den ljumma vintern också nyförsäljningen av kläder och skor vilket bland annat beror på att säsongsförsäljningen av vinterkläder aldrig tog fart. De branscher som hade starkast utveckling under fjärde kvartalet var bygg, möbel- och heminredningshandeln.

– Den uteblivna vintern slog hårt mot de väderberoende branscherna i detaljhandeln, såsom kläder och skor, till förmån för branscher kopplade till hemmet. Som tidigare förutspåtts har hushållens intresse för möbler och heminredning nu tagit fart och vi är optimistiska inför 2014, framförallt med avseende på de mer kapitaltunga branscherna, säger Lena Larsson, VD HUI Research.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!