Den mobila appen ska fixa strulet kring Big Billion Day

En av Indiens största e-handlare överger desktop för att undvika förra årets strul när årets stora e-handelsevent, Big Billion Day, närmar sig.

Förra hösten gjorde indiska Flipkart ett försök till att lansera vad som kan ses som landets svar på Cyber Monday. Under dagen fick sajten över 1 miljard träffar och e-handlaren sålde varor till ett värde av 100 miljoner dollar på 10 timmar. Men det var inte bara guld och gröna skogar.

Flipkart fick även utstå hård kritik. Sajten kraschade under ett par timmar och många var helt enkelt oförmögna att lägga en order. På sociala medier härjade även klagomål om annullerade beställningar, slutsålda varor och justerade priser. Något e-handlaren hoppas slippa i år när Big Billion Days nu är i antågande.

Annons

En dag blir en hel vecka

För att lyckas med detta kommer Flipkart i år att sprida ut eventet, som tar sin början den 13 oktober, över en hel vecka. Det kommer samtidigt bara vara möjligt att ta del av de rabatterade produkterna via e-handlarens mobil-app.

– Vi har förbättrat vår teknik och logistikkedja för att säkerställa att alla våra 50 miljoner kunder får den bästa möjliga mobila shoppingupplevelsen. För att tillgodose den massiva efterfrågan har vi även öppnat nya distributionscentraler över hela landet för att kunna garantera en effektiv leverans, säger Flipkarts styrelseordförande, Mukesh Bansal till Internet Retailer.

I Indien sker majoriteten av köpen via mobilen för många e-handlare. Flipkart är inget undantag med drygt 75 procent av trafiken från mobila besökare. Flipkarts systerbutik Myntra stängde tidigare i år ner sin webbsajt för att endast sälja via appen. Flipkart har haft liknande diskussioner men har inte valt att gå samma väg, åtminstone inte ännu.

Annons