Den mobila handeln fortsätter att öka i Europa

Allt fler använder sina mobila enheter för att shoppa på nätet. Kläder och elektronik toppar listan men hämtmat blir allt vanligare.

Enligt en ny studie, ING International Survey – Mobile Banking 2016, använder 66 procent av Europas konsumenter idag sin smartphone eller surfplatta för att handla online. En ökning från 58 procent jämfört med 2015.

Mobila bank- och betaltjänster, som sparar användarnas uppgifter, anges som två starkt bidragande orsaker till ökningen. Det eftersom 82 procent av de som använder sig av mobila baktjänster även shoppar mobilt samtidigt som drygt hälften av de tillfrågade föredrar butiker som sparar deras betaluppgifter.

Annons

Turkiet toppar m-handeln

I topp ligger Turkiet där 88 procent använder sina mobila enhet för att e-handla. Tvåa kommer Italien och Polen med 69 procent medan mer mogna e-handelsmarknader som Storbritannien och Tyskland har en andel på 65, respektive 59 procent.

Frankrike och och Nederländerna har däremot sett den största ökningen och jämfört med förra året har andelen köp via mobila enheter i de båda länderna ökat med 16 procent. Inte oväntat är mobil handel populärast bland yngre användare och i åldersgruppen 18-24 år är det 86 procent som använder sin smartphone eller surfplatta för att e-handla.

Det kommer knappast heller som en chock att kläder och elektronik dominerar den mobila handeln. Under de senaste tolv månaderna har 43 procent köpt kläder via sina mobila enheter medan 37 procent köpt elektronikvaror. Samtidigt har nästan en av fem beställt hämtmat med hjälp av sin telefon eller surfplatta.

Annons