Annons

Den mobila handeln fortsätter att öka i Europa

Den mobila handeln fortsätter att öka i Europa

2016-08-02 08:19

Allt fler använder sina mobila enheter för att shoppa på nätet. Kläder och elektronik toppar listan men hämtmat blir allt vanligare.

Enligt en ny studie, ING International Survey – Mobile Banking 2016, använder 66 procent av Europas konsumenter idag sin smartphone eller surfplatta för att handla online. En ökning från 58 procent jämfört med 2015.

Mobila bank- och betaltjänster, som sparar användarnas uppgifter, anges som två starkt bidragande orsaker till ökningen. Det eftersom 82 procent av de som använder sig av mobila baktjänster även shoppar mobilt samtidigt som drygt hälften av de tillfrågade föredrar butiker som sparar deras betaluppgifter.

Turkiet toppar m-handeln

I topp ligger Turkiet där 88 procent använder sina mobila enhet för att e-handla. Tvåa kommer Italien och Polen med 69 procent medan mer mogna e-handelsmarknader som Storbritannien och Tyskland har en andel på 65, respektive 59 procent.

Annons
Annons

Frankrike och och Nederländerna har däremot sett den största ökningen och jämfört med förra året har andelen köp via mobila enheter i de båda länderna ökat med 16 procent. Inte oväntat är mobil handel populärast bland yngre användare och i åldersgruppen 18-24 år är det 86 procent som använder sin smartphone eller surfplatta för att e-handla.

Det kommer knappast heller som en chock att kläder och elektronik dominerar den mobila handeln. Under de senaste tolv månaderna har 43 procent köpt kläder via sina mobila enheter medan 37 procent köpt elektronikvaror. Samtidigt har nästan en av fem beställt hämtmat med hjälp av sin telefon eller surfplatta.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta