Den mobila handeln på väg att bli norm i Tyskland

Smartphones och surfplattor är nyckeln till nya inköpsvanor, i alla fall om man ska lita på en ny tysk undersökning.

Den mobila handeln är på stark frammarsch i hela Europa. Nu kommer lite siffror för hur det ser ut i Tyskland, en av Europas största e-handelsmarknader.

Enligt en ny undersökning har 64,3 procent av landets nätkonsumenter gjort ett köp med hjälp av en smartphone eller surfplatta under våren 2015. Motsvarande siffra under samma period föregående år var 57,4 procent.

Annons

Mest benägna att handla mobilt är män och under perioden hade 67,4 procent av de tillfrågade männen e-handlat med en mobil enhet, jämfört med 61,3 procent av kvinnorna.

Tyskland visar vägen

Inte helt oväntat spelar även åldern roll för hur stor andel som shoppar mobilt. Bland 18-19 år hade hela 82,5 procent använt en smartphone eller surfplatta medans motsvarande siffra i åldrarna 60-90 år låg på 39,9 procent.

M-handlande är även mer vanligt förekommande bland hushåll med barn, än de utan enligt rapporten. Samtidigt påpekar man att den mobila utvecklingen i Tyskland fungerar som en fingervisning hur det kan utveckla sig i resten av Västeuropa då landet i år kommer att närma sig 47 miljoner digitala kunder.

 

Källa: eMarketer

Annons