Insikt: Den något oväntade nyckeln till lyckosam e-handel

Vår vän Anton Johansson kräver att du tar och lyfter huvudet ifrån datorskärmen en liten stund.

Ibland kan jag känna att vissa tänker fel när det kommer till att prioritera sin tid för e-handelsarbete. Det finns en slags kultur av att det mest värdefulla man kan göra för sin e-handelsverksamhet är att (introvert) sitta på sitt kontor eller lager och jobba där.

Det är självklart så till viss del. "Put in the hours at the office and the results will come".

Annons

Hur du får det bästa av allt

Enligt min erfarenhet finns det dock en sak som trumfar detta. Det är bra relationer. Jag vet inget som öveträffar riktigt bra relationer för att lyckas med det man vill åstadkomma.

Få bäst råd? Ha bra relationer.
Få bäst inköpspriser av leverantörer? Ha bra relationer.
Få bäst leverans av tjänsteleverantörer? Ha bra relationer.
Få bäst press? Ha bra relationer.
Få bäst priser i olika marknadskanaler? Ha bra relationer.
Få in riskkapital? Ha bra relationer.
Få tag på bästa lokalerna? Ha bra relationer.
Få tag på bästa medarbetarna? Ha bra relationer.

Det är oslagbart att ha riktigt, riktigt bra relationer med de som påverkar din verksamhet.

Det är ditt jobb att träffa folk

Tyvärr skapar man oftast inte externa goda relationer från sitt kontor eller lager. Det går delvis via Internet, och ens egna team är såklart alltid nummer ett att ha en bra relation med också. Men det är faktiskt att göra sitt jobb att träffa folk ute i den vida världen.

Fortsätt att jobba stenhårt på kontor och lager - men underskatta inte det ibland "luddigare" arbetet att skapa, underhålla och använda goda relationer. Det är, enligt min erfarenhet, en oslagbar konkurrensfördel.

Relationer är allt, även inom e-handel.

LÄS MER AV ANTON:
Är din e-handel konverteringsoptimerad för AI:s?

Annons
Annons