Annons

Den nya lagen är här och ingen vet vad som händer

Den nya lagen är här och ingen vet vad som händer

2014-06-13 15:39

Idag, den 13 juni 2014, träder den nya distans- och hemförsäljningslagen i kraft, som samtidigt byter namn till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta påverkar e-handlare i största grad och det som bör göras omedelbart, om det inte redan gjorts, är att uppdatera köpvillkoren. En stor del av den nya lagen är nämligen ökat informationskrav ifrån nätbutikens sida.

Den nya distanshandelslagen är nu här och den rör runt en del i den legala grytan kring handel på nätet. Främst av allt ökar informationskravet på e-handlare. Du skall i princip informera kunden om allt som kommer och kan hända i köpprocessen. I de fall där du inte informerar enligt lagens krav kommer du indirekt bli straffad. Berättar du exempelvis inte att det är 14 dagars ångerrätt så får kunden ett år på sig att returnera sin vara.

Information om den nya lagen

Svensk Digital Handel har släppt en guide till sina medlemmar. Den är på 21 sidor plus tre bilagor. Är du inte medlem kan du säkert be en e-handelskompis om en kopia. Fyndiq har även gått ut med information om den nya lagen till sina säljare.

Idag släppte även Konsumentverket lite information om den nya lagen. De har bland annat lagt upp en ångerblankett och en standardmall för information om ångerrätten. Media i stort verkar dock främst fokusera på att ångerrätten nu även gäller gatuförsäljning.

Förändringar i ångerrätten

Gällande ångerrätten så är det en av de stora punkterna i den nya lagen. Från och med idag kan konsumenter nämligen skicka tillbaka använda varor. Det skall sedan ske ett värdeminskningsavdrag och Konsumentverket skriver följande:

– Nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt. Om en konsument ångrar sig har näringsidkaren då rätt att få ersättning för en varas värdeminskning – vilket innebär att konsumenten får tillbaka mindre pengar än vad han eller hon ursprungligen betalat för varan.

Det verkar ligga hos säljaren att besluta om detta värdeminskningsavdrag. Ett avdrag som förstås är svårt att bestämma och där det garanterat lär bli friktion mellan säljare och kund.

Glöm ej informera kunden

Precis som tidigare nämnts så krävs också att kunden informerats om detta innan köp. Har du som säljare inte informerat om denna avdragsrätt så har du inte den.

Du måste även göra det tydligt för kunden att ett klick på knappen "slutför köp" innebär en betalningsförpliktelse. Annars kan kunden hävda att hen inte är betalningsskyldig. Trygg E-handel rekommendera en ruta, som aktivt måste klickas i, med texten:

"Jag har läst och godkänner säljarens försäljningsvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar."

Som ni kanske förstår är det viktigt att se över sina villkor, gärna igår. Vi önskar att vi idag hade tydligare information kring värdeminskningsavdraget men så är inte fallet. Det blir förmodligen någon form av prejudikat som kommer styra denna process framöver.

KOV ser tolkningsproblem

Tills dess, se över era villkor för annars kan kunderna sitta på ett års ångerrätt, där de kan skicka tillbaka använda produkter och kräva full återbetalning. Vi avslutar med Konsumentverkets uttalande om dagens nya lag, som uppenbarligen är öppen för tolkning:

– Vi välkomnar stora delar av den nya lagen men ser samtidigt att det kan bli en del tolkningsproblem. Det kommer att bli svårt att avgöra vad som är tillfälliga affärslokaler och vad som inte är det. Och det är också oklart vem som ska bedöma om ett värdeminskningsavdrag ska göras och hur stort det ska vara, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

mephisto73
2014-06-13 16:18

Underbart. Genierna på departementet har tänkt till igen...

argit
2014-06-16 09:13

Ställer bara till besvär! Hade vi inte ett bra system? :) Men men.

biz
2014-06-16 10:13

Blir nog bra i det stora hela med lika villkor i hela EU, en del saker är lite löjligt som att man måste informera om att man måste betala för varor man beställer, en liknande lag skulle aldrig komma för fysiska butiker tänk om varje fysisk butik var tvungen att ha en skylt vid ingången som upplyser om att man måste betala för varor som man tar med sig genom kassan, om butiken missar att informera om detta så är det lagligt att bära ut så mycket man bara orkar ur butiken, hade aldrig hänt.

Qarillion
2014-06-17 08:06

Lika villkor tycker jag är bra, det blir lite tydligare om man beställer något ifrån övriga Europa.

Däremot så tycker jag nog att regeln att man har rätt att returnera även en använd produkt lägger en stor grund för problem. Säljer vi en grill till en kund som sedan använder den och vill returnera den, så är det inte värd mycket mer än plåten den är tillverkad av sedan.

Men jag har en känsla av att kunden inte är av samma uppfattning riktigt, vilket lär bli ett problem om det händer i framtiden.

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta