Den nyttiga snacksboxen på nätet lockar miljoner

På en dryg vecka fick fikaboxen mer än 1000 prenumeranter. Nu ska företaget ta nästa steg med crowdfundade miljoner.

Fikabox är en ny prenumerationstjänst för nyttigare, godare och roligare snacks & mellanmål som levereras hem i brevlådan eller till jobbet. Bakom boxen står Amrit Singh som fick idén när han jobbade som säljansvarig i en Clas Ohlson-butik i England under 2013.

Där såg han en förlaga till fikabox och insåg att det inte fanns ett liknande koncept på den nordiska marknaden. I maj 2014 föddes fikabox och under de första tolv månaderna låg stort fokus på att få en fungerande infrastruktur på plats, hitta rätt leverantörer och bygga ett team för att ta nästa steg i satsningen.

Annons

Ett år senare, i maj 2015, var det äntligen dags att lansera tjänsten och under de första tio dagarna hade mer än 1000 registrerat sig för att få prova boxen.

– Fikaboxen är svaret på dagens hälsotrend, idag är vi medvetna om vår hälsa och unnar oss sällan det lilla extra. Fikaboxen är det lilla extra som alla behöver i en rutinerad vardag, säger Amrit Singh, grundare och vd fikabox.

Crowdfundat 1,7 miljoner kronor

I fikaboxen kombineras fiberrika mellanmål i form av nötter, choklad och torkad frukt. I sortimentet ingår även snacks med olika dips och frukostboxar för grötälskare. Inom en snar framtid kommer kaloriboxen, låg-sockerboxen, chokladboxen samt fler boxar att lanseras.

Men med över 100 sorters snacks är det lätt hänt att folk inte orkar välja innehållet i boxen själva. Något som fikabox har löst genom att basera urvalet i boxen på en algoritm som behandlar varje enskild kunds betygsättning av tidigare snackssorter

Något som gör att nästa låda anpassas efter vad man har sagt att man har tyckt om innan. Fikabox verkar ha fått en bra start och nyligen utsågs Amrit Singh till Årets Nyföretagare i Botkyrka 2015.

– Det hade inte varit möjligt utan teamet, säger Amrit som siktar på att nå nya höjder tillsammans med resten av Fikabox-gänget. Bland annat med hjälp av en crowdfundingkampanj på Fundedbyme.

På bara fem dagar hade Amrit Singhs Fikabox fått in 1,2 miljoner kronor och i skrivande stund är siffran uppe i 1,7 miljoner. Motsvarande 91 procent av det totala beloppet med tio dagar kvar av kampanjen.

– Pengarna kommer att användas till att utveckla produkten ytterligare för att överträffa kundernas förväntningar samt accelerera verksamheten. Dessutom kommer fikabox expandera marknadsföringsaktiviteter för att öka försäljningen i Sverige, säger Amrit Singh.

Annons

Annons