Annons

Den svenska E-handeln slår nya tillväxtrekord

Den svenska E-handeln slår nya tillväxtrekord

2013-05-23 08:13

Den svenska näthandeln ökar explosionsartat. Under årets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma period i fjol. Sport- och fritidsartiklar står för den största ökningen, men även i mogna branscher, som böcker, film och musik fortsätter tillväxten.

E-barometern för årets första kvartalet är nu ute, och det är munter läsning för alla e-handlare. Under årets första tre månader ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det är den största ökningen procentuellt sedan motsvarande kvartal 2007.
– Det senaste halvåret har Postens paketvolymer ökat kraftigt. E-handelns enorma tillväxttakt är en bekräftelse på hur viktig e-handeln är för alla företag i dag, säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson.
Alla branscher växer så det knakar men den största tillväxten står Sport- och fritid för med en ökning på hela 32 procent. Heminredning och möbler ökar med 26 procent och hemelektronik steg med 20 procent. Även böcker och media som är en mogen marknad ökade med 4 procent.
– Den uppåtgående trenden att handla heminredning på nätet är en bekräftelse på vad vi länge sett vara på gång. Här blir det också allt viktigare med hemleveranser framförallt när det gäller större saker som möbler, säger Arne.
Kraven ökar i takt med tillväxten

Men i takt med att e-handeln ökar så ställs det också högre krav. Var tredje kund tycker det är viktigt att få sin beställda vara snabbt och de flesta vill även bestämma hur varan ska levereras. Den ökade konkurrensen gör också att begreppet fri frakt verkar vara här för att stanna.

Det blir också allt viktigare att ha ett nära samarbete mellan inköp, logistik och marknadsföring för att öka förutsättningarna för att bedriva en lönsam handel. Allt för att säkra leveranser och undvika att ha tomt på hyllorna.
– Kunderna blir besvikna om varorna de söker inte finns i lager och konkurrensen mellan dagens e-handlare är stenhård, motsvaras inte kundens förväntningar finns det alltid någon annan att gå till. Framgångsreceptet för en fortsatt positiv utveckling är smart logistik och att ge konsumenten en köpupplevelse under hela köpprocessen, säger Arne Andersson.
E-barometern ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Vill ni ta del av hela rapporten med mer intressant läsning om e-handelns tillväxt kan ni göra det här (.pdf).

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-05-23 10:06

Ökar handeln lika fort som antalet webbutiker ökar?

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta