Annons

Den tyska E-handeln ökade med 42 procent under 2013

Den tyska E-handeln ökade med 42 procent under 2013

2014-02-26 08:32

Enligt tyska BVH, landets branschförening för distans och e-handel, ökade handeln på nätet med imponerande 42 procent under 2013. Totalt spenderande tyskarna nästan 40 miljarder euro online. En trend som kommer att fortsätta även i år.

Den tyska e-handeln fortsätter att visa fina tillväxtsiffror. Under 2012 ökade e-handeln med 27 procent till 27,6 miljarder euro. 2013 är tillväxten ännu högre än så och under fjolåret shoppades det för 39,1 miljarder euro i Tyskland. En ökning med hela 41,7 procent jämfört med föregående år.

Och det här är något som kommer att fortsätta under 2014 enligt BVH, motsvarigheten till svenska SDH, som ligger bakom mätningarna. Enligt deras beräkningar kommer e-handeln att öka med 24,8 procent till 48,8 miljarder euro.

Kläder populärast

Den mest populära kategorin när det skulle shoppas på nätet under 2013 var kläder som stod för 11,6 miljarder euro. Tvåa kom böcker med 5,3 miljarder och hemelektronik kom på en tredjeplats med en försäljning på 4 miljarder euro.

– E-handel har blivit vardag för konsumenterna. Framför allt visar den starka tillväxten av mobil försäljning att allt fler kunder handlar när och var som helst via sina mobila enheter, säger Thomas Lipke, ordförande i BVH.

Den ovan nämnda siffran ska inte inkludera försäljning av flyg- och tågbiljetter eller biljetter till semesterresor och kulturevenemang. Något som skulle lägga till ytterligare 10,6 miljarder euro på summan.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta