Starta e-handel: Den verkliga kostnaden – Blir det något över?

I andra delen av Sixten Engströms artikelserie om hur du startar e-handel lär han oss hur man inte står med tom kassa.

Inom några månader kommer boksluten att börja dyka upp och då kommer det att stå svart på vitt (eller skall jag säga rött) om och vilka e-handelsföretag som är lönsamma. Mitt första verksamhetsår som e-handlare 2012 genererade blygsamma 84 000 kronor i omsättning och utebliven vinst trots avsaknaden av löneuttag. Här är mina tre lärdomar kring ekonomin av en e-handel.

Slarva inte med produktkalkylen

När jag introducerade mina manschettknappar på marknaden så sålde jag dem för 120 kronor, en prissättning som fick stor andel av besökarna att köpa. Problemet var bara att självkostnaden för produkten var 125 kronor. Så för varje produkt jag sålde förlorade jag i praktiken 5 kronor. Detta låter som idioti och något som få skulle göra. Men tyvärr är det verkligheten för många e-handlare som slarvat med produktkalkylen. Det är lätt att se ett lågt inköpspris och ett tillsynes högt försäljningspris och dra slutsatsen att detta produktsortiment är lönsamt. När det kommer till att räkna fram en produktkalkyl kommer alla ihåg kostnader som; varuinköp, emballage, frakt och transaktionsavgift.

Annons

Här är fyra rörliga kostnader som många glömmer:

1. Pack och plock – Den tiden det tar att plocka och packa ordern är arbetstid som är förknippad med en kostnad. Produktens pris måste kunna bära kostnaden för den tid det tar att fixa följesedel tills dess att ordern är packad och redo för utleverans.

2. Returkostnader – Returer är en naturlig del av e-handel och för med sig kostnader för frakt, osäljbara produkter, arbetstid med mera. De produkter som inte returneras måste kunna bära kostnaden för de som kommer i retur.

3. Kundanskaffningskostnader – Försäljning kommer inte ur tomma intet utan kräver marknadsföringsinsatser som är förknippade med kostnader. Lägger du 500 kronor på en Facebook-kampanj som genererar 10 stycken kunder så är kundanskaffningskostnaden 50 kronor.

4. Snittrabatt – I sin produktkalkyl utgår allt för många att samtliga varor säljs till fullpris. Utslaget på ett år med alla kampanjer och högtider så delas ofta ett flertal rabattkoder ut. Gör en uppskattning vad snittrabatten blir på försäljningspriset och ta upp det som en kostnadspost i produktkalkylen.

Förköp dig inte

Det är lätt att tänka att ”det bara är några hundralappar”. En extra kostnad på 500 kronor i månaden innebär att det krävs 30 000 kronor i ökad försäljning per år om du har 20 procents marginal för att bara täcka den nya kostnaden. Detta göra att det är väldigt lätt att förköpa sig, genom att ta på sig för mycket kostnader. Så sätt kostnader i ett sammanhang genom att räkna på hur mycket mer försäljning som krävs och se över dina fasta kostnadsposter. Ett annat förhållningssätt kan vara att ställa sig frågorna, behöver jag göra detta inköp för att kunna sälja? Hur mycket mer kommer jag att sälja i och med denna nya kostnad? Att starta och driva en e-handel innebär kostnader, lärdomen är att hålla fokus på försäljning och inte ta på sig en större kostnadsmassa än nödvändigt.

Räkna med riktiga kostnader

Som liten e-handlare får man ofta trolla med knäna när det kommer till att finansiera uppstarten av sin verksamhet. Lagret är några hyllor i garderoben, hemsidan byggs av en polare mot en pizza och ingen lön tas ut. För att ha en chans att slå sig in på marknaden utan större finansiella muskler krävs ofta speciallösningar då företaget inte har råd att betala marknadspris för dessa tjänster. Det är viktigt att inte göra verksamhetens lönsamhet beroende av dessa speciallösningar, företaget måste kunna betala marknadsmässiga priser i takt med att företaget växer. Jag tillverkade mina produkter själv men tog inte upp min arbetstid som en kostnad i mina budgetar. Så när det blev dags att anställa någon att sköta tillverkningen så gick produktkalkylen inte ihop och priset fick höjas. Hade mitt enda existensberättigande på marknaden varit min prissättning hade företaget inte överlevt denna prisförändring.

Genom att göra några enkla kalkyler och bli bekväm med siffrorna i din e-handel så kan du fatta mer underbyggda företagsbeslut och säkerställa att det faktiskt blir något över i slutet på året.

Annons

LÄS ÄVEN DEL 1: Fokusera på försäljningen så löser sig resten

Annons